پایان نامه عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۱۵ صفحه
رشتــه : علوم تربیتی – روانشناسی
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی عوامل موثر بر شکل گیری هویت اجتماعی دانش آموزان متوسطه شهر نیشابور از سه بعد دینی ، خانوادگی و ملی شکل گرفته است. فرضیات اصلی این تحقیق عبارتند از : جنس، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران که بر هویت اجتماعی دانش آموزان موثر می باشند .
این تحقیق به شیوه پیمایشی انجام شده و از تکنیک پرسشنامه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است . جامعه آماری تمام دانش آموزان پایه اول و دوم و سوم متوسطه نیشابور (۱۵۳۳۶ نفر) می باشند . حجم نمونه ۳۷۵ نفر شد که ۱۹۰ نفر دانش آموز پسر و ۱۸۵ نفر دانش آموز دختر را در بر می گیرد . شیوه نمونه گیری قشر بندی است که نمونه ها از رشته های عمومی ، انسانی ، تجربی ، ریاضی ، فنی و حرفه ای و کار و دانش به تفکیک جنس و پایه تحصیلی به صورت تصادفی انتخاب شده است . تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از t-test و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) و تحلیل مسیر صورت گرفته است .
نتایج تحقیق نشان داد که بین متغیرهای مستقل (میزان رضایت از خود ، درونی شدن ارزشها، هماهنگی ارزشهای گروهی و تایید دیگران ) با متغیر وابسته هویت اجتماعی و سه بعد آن (ملی ، دینی، خانوادگی) رابطه معنا دار مثبت وجود داشت . یعنی با افزایش متغیرهای مستقل متغیر وابسته هم افزایش می یابد . و بین متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی با هویت اجتماعی رابطه معناداری وجود نداشت . ولی با بعد ملی رابطه معنا دار و معکوس و با بعد خانوادگی رابطه معنادار و مثبت وجود داشت . یعنی هر چه پایگاه اقتصادی – اجتماعی والدین بالاتر باشد ، هویت ملی آنان ضعیف تر و هویت خانوادگی آنها ، قوی تر می شود . بین متغیر جنس با هویت اجتماعی رابطه معنادار وجود نداشت ولی با بعد دینی رابطه معنا دار وجود داشت . بدین معنا که : دختران هویت دینی قوی تری نسبت به پسران داشتند .
کلید واژه ها : جنس ، پایگاه اقتصادی – اجتماعی ، درونی شدن ارزشها ، هماهنگی ارزشهای گروهی ، تایید دیگران ، رضایت از خود ، هویت اجتماعی ، هویت دینی ، هویت خانوادگی ، هویت ملی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ……………………………………………………………………………………………………………………………. ۱
فصل اول : طرح تحقیق
۱-۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….. ۳
۲-۱ موضوع تحقیق ………………………………………………………………………………………………………… ۳
۳-۱ بیان مساله………………………………………………………………………………………………………………… ۴
۴-۱ اهمیت و ضرورت تحقیق ………………………………………………………………………………………….. ۴
۵-۱ اهداف تحقیق ………………………………………………………………………………………………………….. ۵
۶-۱ محدود زمانی و مکانی تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۵
۷-۱پیشینه تحقیق…………………………………………………………………………………………………………….. ۵
۱-۷-۱ تحقیقات داخلی …………………………………………………………………………………………………… ۵
۲-۷-۱تحقیقات خارجی ………………………………………………………………………………………………….. ۸
۳-۷-۱ جمع بندی نتایج تحقیقات ………………………………………………………………………………………. ۱۰
۸-۱ تعاریف مربوط به هویت…………………………………………………………………………………………….. ۱۱
۹-۱ موانع و تنگناهای تحقیق ……………………………………………………………………………………………. ۱۴
فصل دوم : مبانی و چارچوب نظری ………………………………………………………………………………….. ۱۶
۱-۲ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲ مباحث نظری ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۱-۲-۲ دورکیم ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲-۲-۲ پارسونز ………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸
۳-۲-۲ ماکس وبر …………………………………………………………………………………………………………….. ۲۰
۴-۲-۲ کنش متقابل نمادی…………………………………………………………………………………………………. ۲۲
۵-۲-۲ کولی ……………………………………………………………………………………………………………………. ۲۳
۶-۲-۲ مید ………………………………………………………………………………………………………………………. ۲۴
۷-۲-۲ گافمن…………………………………………………………………………………………………………………… ۲۶
۸-۲-۲ نظریه هویت (بورک) ………………………………………………………………………………………………. ۲۷
عنوان صفحه
۳-۲ چارچوب نظری مورد استفاده تحقیق ………………………………………………………………………….. ۳۰
۴-۲ پرسشهای تحقیق …………………………………………………………………………………………………….. ۳۱
۵-۲ فرضیات تحقیق ………………………………………………………………………………………………………. ۳۱
۶-۲ الگوی نظری و تحلیلی تحقیق………………………………………………………………………………………. ۳۲
فصل سوم : روش تحقیق ……………………………………………………………………………………………….. ۳۴
۱-۳ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳ نوع تحقیق……………………………………………………………………………………………………………… ۳۵
۳-۳ تعریف نظری وعملی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………….. ۳۵
۱-۳-۳ تعریف نظری متغیرهای تحقیق ……………………………………………………………………………… ۳۵
۲-۳-۳ تعریف عملی متغیرهای تحقیق……………………………………………………………………………….. ۳۸
۴-۳ متغیرهای مستقل و وابسته …………………………………………………………………………………………. ۴۲
۵-۳ شاخص سازی متغیر های تحقیق ………………………………………………………………………………… ۴۳
۱-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای مستقل ……………………………………………………………………………… ۴۳
۲-۵-۳ شاخص سازی متغیرهای وابسته ……………………………………………………………………………… ۴۵
۶-۳ قابلیت اعتماد شاخص ها (الفای کرانباخ) ………………………………………………………………………. ۴۶
۷-۳ اعتبار تحقیق …………………………………………………………………………………………………………….. ۴۷
۸-۳ جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………….. ۴۷
۹-۳ تعیین حجم نمونه و شیوه نمونه گیری…………………………………………………………………………… ۴۸
۱-۹-۳ تعیین حجم نمونه …………………………………………………………………………………………………… ۴۸
۲-۹-۳ شیوه نمونه گیری ……………………………………………………………………………………………………. ۴۹
۱۰-۳ واحد تحلیل……………………………………………………………………………………………………………… ۵۰
۱۱-۳ تکنیک ها و ابزارهای جمع آوری داده ها و اطلاعات …………………………………………………….. ۵۰
۱۲-۳ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات………………………………………………………………………………….. ۵۰
فصل چهارم : یافته ها و دستاوردهای تحقیق………………………………………………………………………….. ۵۱
۱-۴ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۵۲
۲-۴ توصیف دستاوردهای تحقیق ……………………………………………………………………………………….. ۵۲
۱-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس جنس …………………………………………………………… ۵۲
عنوان صفحه
۲-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس پایه تحصیلی ……………………………………………….. ۵۳
۳-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس رشته تحصیلی………………………………………………. ۵۳
۴-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات پدر……………………………………………… ۵۴
۵-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس تحصیلات مادر……………………………………………… ۵۴
۶-۲-۴ بررسی مشخصات پاسخگویان بر اساس در آمد ماهانه خانواده……………………………………… ۵۵
۷-۲-۴ بررسی میزان رضایت از خود دانش آموزان ………………………………………………………………. ۵۷
۸-۲-۴ بررسی میزان تایید دیگران ………………………………………………………………………………………. ۵۸
۹-۲-۴ بررسی میزان درونی کردن ارزشها …………………………………………………………………………… ۵۹
۱۰-۲-۴ بررسی میزان هماهنگی ارزشهای گروهی ……………………………………………………………… ۶۰
۱۱-۲-۴ بررسی میزان پایگاه اقتصادی – اجتماعی دانش آموزان ………………………………………………… ۶۱
۱۲-۲-۴ بررسی میزان هویت دینی دانش آموزان …………………………………………………………………. ۶۲
۱۳-۲-۴ بررسی میزان هویت خانوادگی دانش آموزان …………………………………………………………… ۶۳
۱۴-۲-۴ بررسی میزان هویت ملی دانش آموزان ……………………………………………………………………. ۶۴
۱۵-۲-۴ بررسی میزان هویت اجتماعی دانش آموزان …………………………………………………………….. ۶۵
فصل پنجم : تحلیل و تبیین دستاوردهای تحقیق…………………………………………………………………….. ۶۶
۱-۵ مقدمه………………………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۲-۵ آزمون فرضیات…………………………………………………………………………………………………………. ۶۷
۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱: بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت اجتماعی» دانش آموزان ………………… ۶۷
۱-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت دینی» دانش آموزان …………………… ۶۸
۲-۱-۲-۵آزمون فرضیه ۲/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت خانوادگی» دانش آموزان……………… ۶۸
۳-۱-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۱ : بررسی رابطه بین «جنس» و «هویت ملی» دانش آموزان ……………………. ۶۹
۲-۲-۵آزمون فرضیه ۲ : بررسی رابطه بین «پایگاه اقتصادی – اجتماعی» و« هویت اجتماعی»…. ۶۹
۱-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت دینی» …………. ۷۰
۲-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت خانوادگی» ….. ۷۰
۳-۲-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۲ : بررسی رابطه بین پایگاه «اقتصادی- اجتماعی» و «هویت ملی» …………… ۷۱
۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت اجتماعی» …………………… ۷۱
۱-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۳ : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت دینی» ……………………….. ۷۱
عنوان صفحه
۲-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۳ : بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت خانوادگی»…………………. ۷۲
۳-۳-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۳: بررسی رابطه بین «رضایت از خود» و «هویت ملی»………………………….. ۷۲
۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت اجتماعی»…………………………… ۷۳
۱-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۴: بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت دینی» …………………………….. ۷۳
۲-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ………………………………. ۷۴
۳-۴-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۴ :بررسی رابطه بین «تایید دیگران» و «هویت ملی» ……………………………… ۷۴
۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت اجتماعی» ……………… ۷۴
۱-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت دینی» ………………….. ۷۵
۲-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۵: بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت خانوادگی» ……………. ۷۵
۳-۵-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۵ :بررسی رابطه بین «درونی کردن ارزشها» و «هویت ملی» ……………………. ۷۶
۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۶ : بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت اجتماعی»…….. ۷۶
۱-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۱/۶: بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت دینی»…………. ۷۷
۲-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۲/۶ :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت خانوادگی»….. ۷۷
۳-۶-۲-۵ آزمون فرضیه ۳/۶ :بررسی رابطه بین «هماهنگی ارزشهای گروهی» و «هویت ملی»…………. ۷۸
۳-۵ تحلیل چند متغیری (رگرسیون چندگانه) ………………………………………………………………………. ۷۸
۱-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت دینی ………………………………………………………………………………. ۷۸
۲-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت خانوادگی …………………………………………………………………………… ۸۰
۳-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت ملی………………………………………………………………………………….. ۸۲
۴-۳-۵ تحلیل چند متغیری هویت اجتماعی…………………………………………………………………………. ۸۴
۴-۵ تحلیل مسیر………………………………………………………………………………………………………………. ۸۶
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادها …………………………………………………………………………………. ۹۲
۱-۶ خلاصه تحقیق ……………………………………………………………………………………………………………. ۹۳
۲-۶ جمع بندی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………………. ۹۴
۳-۶ پیشنهادها……………………………………………………………………………………………………………………. ۹۹
فهرست منابع و ماخذ ………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۲
پیوست
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .