پایان نامه نظریه صدق منطق دانان مسلمان
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه
رشتــه : الهیات
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده
درباره تئوری صدق در میان فیلسوفان و منطق دانان جهان شش نظریه وجود دارد رایج ترین و قدیمی ترین آنها نظریه مطابقت است که سابقه آن به یونان و ارسطو میرسد هر چند در آثار ارسطو به طور مستقل به این بحث پرداخته نشده است. فلاسفه اسلامی به طور قطع و بدون تردید به این نظریه معتقدند و همچنین بسیاری از فیلسوفان مغرب زمین در تعریف صدق قضایا به نظریه مطابقت قائلند.
اساس نظریه مطابقت این است صدق قضیه عبارت از مطابقت آن با واقع و نفس الامر و این مسأله مبتنی بر دو اصل است اول اینکه واقعیتی هست و دوم اینکه ذهن ما قادر به کشف واقعیت میباشد.
فیلسوفان غربی در مورد صدق به تئورهای دیگر معتقدند که این تئوریها عبارتند : ۱- تئوری هماهنگی : این نظریه به فلاسفه عقل گرا نسبت داده شده و آنها معتقدند که صدق یک گزاره تنها به معنای سازگاری آن با نظامی از قضایای دیگر عقلی است. و برخی از پوزیتویستها از این تئوری دفاع کردهاند و برخی از اینها معتقد بودند که قضایای حسی و تجربی صدقشان از راه مطابقت معلوم میشود و قضایای که تجربی و حسی نیستند صدقشان بوسیله سازگاری آنها با گزارههای آزموده شده بدست میآید و بعضی از پوزیتویستها معتقدند تنها راه آزمون صدق قضایا ارتباط درونی میان خود باورها است.
۲- تئوری عمل گرایانه : پیرس و جیمز و دیوئی از طرفداران این تئوری هستند و آنها در معناداری معتقدند که معنای یک لفظ عبارت از پیامد عملی یا تجربی آن.
۳- تئوری زیادتی صدق : طرفداران این نظریه معتقدند که محمول صادق و کاذب زاید است و میتوان آنها را حذف کرد و هیچ تأثیری در جمله ندارند.
۴- نظریه غیر توصیفی صدق : معتقدان به این تئوری میگویند که صدق و کذب کلمات توصیفی نیستند بلکه کلمات انجازی و تأییدی و انشایی هستند.
۵- نظریه سمانتیکی صدق تارسکی : تارسکی ضمن قبول نظریه صدق ارسطویی با ارائه نظریه زبان و فرا زبان به بازسازی این تئوری پرداخته تا از شبهات و پارادوکسهای که در زبان پیش میآیند جلوگیری کند و از نظر وی صدق و کذب عناصر فرا زبانی هستند در حالیکه راست و دروغ عناصر زبانی هستند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول : مقدمه و پیشینه تاریخی
بخش اول : مقدمه و کلیات و معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی
مقدمه …………………………………………………………………………………………….. ۳
تعریف مسأله …………………………………………………………………………………… ۳
سوالهای اصلی تحقیق ………………………………………………………………………… ۴
فرضیههای تحقیق ……………………………………………………………………………… ۴
هدفهای تحقیق ………………………………………………………………………………. ۴
روش تحقیق ……………………………………………………………………………………. ۴
سابقه تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۵
معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی ………………………………………………….. ۵
تمایز حق و صدق …………………………………………………………………………….. ۶
۱-۹-۱- رای مشهور حکمای اسلامی ……………………………………………………. ۶
۱-۹-۲- نظریه برخی از فیلسوفان غربی ………………………………………………… ۷
۱-۹-۳- نظریه شهید مطهری ………………………………………………………………. ۸
بخش دوم : پیشینه تاریخی نظریه مطابقت صدق
۲-۱- سابقه نظریه مطابقت در یونان ………………………………………………………………. ۱۰
|
۲-۱-۱- مطابقت از نظر افلاطون ………………………………………………………………….. ۱۰
۲-۱-۲- نظریه مطابقت از دیدگاه ارسطو ………………………………………………………… ۱۲
۲-۱-۳- نظریه مطابقت از نظر فارابی ……………………………………………………………. ۱۴
۲-۱-۴- نظریه مطابقت از دیدگاه ابن سینا ……………………………………………………… ۱۵
۲-۱-۵- نظریه مطابقت از دیدگاه سهروردی …………………………………………………… ۱۶
بخش سوم : آیا نظریه مطابقت تعریف صدق است یا ملاک آن
۳-۱- تمایز تعریف صدق و ملاک صدق ……………………………………………………….. ۱۹
۳-۲- دیدگاه برخی از فلاسفه اسلامی ……………………………………………………………. ۲۰
۳-۳- دیدگاه برخی از فلاسفه غربی ……………………………………………………………… ۲۱
۳-۴- نقد و بررسی …………………………………………………………………………………… ۲۱
فصل دوم : تئوری صدق از نظر منطق دانان غربی
بخش اول : نظریه مطابقت
توضیح نظریه مطابقت ………………………………………………………………………. ۲۵
نظریه مطابقت در نظر منطق دانان جدید غرب ………………………………….. ۲۵
مطابقت و اتمیسم منطقی …………………………………………………………….. ۲۵
اشکالات نظریه مطابقت ………………………………………………………………. ۲۹
بخش دوم : تئوری هماهنگی
۲-۱- تئوری هماهنگی یا سازگاری ……………………………………………………………….. ۳۵
۲-۲- اصل ارتباط درونی ……………………………………………………………………………. ۳۶
|
۲-۳- درجات صدق …………………………………………………………………………………. ۳۷
۲-۴- ایرادات نظریه هماهنگی ……………………………………………………………………… ۳۸
بخش سوم : تئوری عمل گرایانه
۳-۱- تئوری عمل گرایانه ……………………………………………………………………………. ۳۷
۳-۲- نظریه شیلر ……………………………………………………………………………………… ۴۴
۳-۳- نقد و بررسی این نظریه ……………………………………………………………………… ۴۵
بخش چهارم : تئوری زیادتی صدق
۴-۱- تئوری زیادتی صدق ………………………………………………………………………….. ۴۹
۴-۲- اشکالات نظریه زیادتی صدق ………………………………………………………………. ۵۰
بخش پنجم : نظریه غیر توصیفی صدق ……………………………………………………………. ۵۳
۵-۱- نظریه غیر توصیفی صدق ……………………………………………………………………. ۵۳
۵-۲- اشکالات نظریه غیر توصیفی صدق ……………………………………………………….. ۵۶
بخش ششم : نظریه سمانتیکی صدق تارسکی
۶-۱- تبیین نظریه سمانتیکی تارسکی …………………………………………………………….. ۵۶
۶-۱-۱- مفهوم صدق به عنوان موضوع نظریه معنا شناختی تارسکی ………………………. ۵۸
۶-۱-۲- تعریف صدق در نظریه معناشناسی تارسکی ………………………………………… ۶۳
فصل سوم : نظریه مطابقت صدق از نظر فیلسوفان و منطق دانان مسلمان
بخش اول : آیا مطابقت مربوط به علوم حضوری است یا حصولی
تعریف علم حضوری وحصولی ………………………………………………………….. ۷۹
|
رابطه مطابقت با علم حضوری و حصولی ……………………………………………… ۸۱
راهیابی خطا در علم حضوری ……………………………………………………………. ۸۳
بخش دوم : نظریه مطابقت به عنوان روش صدق در تصورات یا تصدیقات ……………… ۸۵
بخش سوم : رابطه خبر با صدق و کذب
۳-۱- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را تعریف قضیه میداند ……………………………. ۹۱
۳-۲- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را ملاک تمایز قضیه میداند ……………………… ۹۲
۳-۳- اشکال پارادکس دروغگو بر هر دو تحلیل ………………………………………………. ۹۴
بخش چهارم : مناط صدق و کذب قضایا
۴-۱- بررسی اجمالی اختلاف حکما در تقسیم قضایا ………………………………………… ۹۷
۴-۲- صدق و کذب در انواع قضایا ……………………………………………………………. ۱۰۱
۴-۲-۱- قضایای خارجیه …………………………………………………………………………. ۱۰۱
۴-۲-۲- قضایای ذهنیه ……………………………………………………………………………. ۱۰۱
۴-۲-۳- قضایای حقیقیه ………………………………………………………………………….. ۱۰۶
بخش پنجم : معانی نفس الامر ……………………………………………………………………. ۱۰۵
۵-۱- نفس الامر به معنای عالم امر و عقول مجرده ………………………………………….. ۱۰۶
۵-۲- نفس الامر به معنی فی نفسه ……………………………………………………………… ۱۰۸
۵-۳- نفس الامر به معنای عالم ثبوت اشیاء …………………………………………………… ۱۰۹
۵-۴- نقد و بررسی معانی ذکر شده از نفس الامر …………………………………………… ۱۱۰
بخش ششم : مطابقت در مباحث وجود ذهنی
۶-۱- مطابقت در مباحث وجود ذهنی …………………………………………………………. ۱۱۳
۶-۱-۱- اهمیت بحث وجود ذهنی …………………………………………………………….. ۱۱۳
۶-۱-۲- تاریخچه وجود ذهنی ………………………………………………………………….. ۱۱۳
۶-۱-۳- تبیین نظریه وجود ذهنی ………………………………………………………………. ۱۱۴
۶-۱-۴- آیا انحفاظ ماهیت از لوازم نظریه مطابقت است یا از مبنای آن ……………….. ۱۱۸
بخش هفتم : نظریه مطابقت از دیدگاه برخی از فیلسوفان مسلمان
۷-۱- نظریه ملاصدرا درباره مطابقت …………………………………………………………… ۱۲۳
۷-۲- حکیم سبزواری ……………………………………………………………………………… ۱۲۵
۷-۳- علامه طباطبایی ………………………………………………………………………………. ۱۲۶
۷-۴- شهید مطهری ………………………………………………………………………………… ۱۳۸
۷-۵- استاد مصباح یزدی …………………………………………………………………………. ۱۴۴
۷-۶- جمع بندی و نتیجه گیری …………………………………………………………………. ۱۴۸
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .