انتخاب و سفارش محصول
پرداخت آنلاین وجه محصول
دانلود محصول در همان لحظه
شرايط و قوانين فروشگاه

شرايط و قوانين فروشگاه

  • محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده ، با کلیک بر روی هر محصول میتوانید مشخصات آن را بخوانید .
  • بعد از انتخاب محصول خود ، مي توانید با زدن دکمه " پرداخت آنلاين " محصول مورد نظر را خريداري كنيد.
  • محصول به صورت فایل می باشد و پس از پرداخت موفق توسط شما بلافاصله قابلیت دانلود دارد.
  • بعد از پرداخت آنلاين موفق لینک دانلود محصول به نشانی ایمیل شما ارسال می گردد .
  • برای پشتیبانی آنلاین و پرسش و پاسخ با در ارتباط باشید.
  • عزیزانی که بعد از دانلود مشکل باز نشدن فایل را دارند لطفا آموزش قسمت را مشاهده و اجرا کنند.

پایان نامه کارشناسی نظریه صدق منطق دانان مسلمان

99000 تومان
پایان نامه کارشناسی نظریه صدق منطق دانان مسلمان

فـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۶۰ صفحه
رشتــه : الهیات

بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.

توضیحات:

 

چکیده

درباره تئوری صدق در میان فیلسوفان و منطق دانان جهان شش نظریه وجود دارد رایج ترین و قدیمی ترین آنها نظریه مطابقت است که سابقه آن به یونان و ارسطو می‌رسد هر چند در آثار ارسطو به طور مستقل به این بحث پرداخته نشده است. فلاسفه اسلامی به طور قطع و بدون تردید به این نظریه معتقدند و همچنین بسیاری از فیلسوفان مغرب زمین در تعریف صدق قضایا به نظریه مطابقت قائلند.

اساس نظریه مطابقت این است صدق قضیه عبارت از مطابقت آن با واقع و نفس الامر و این مسأله مبتنی بر دو اصل است اول اینکه واقعیتی هست و دوم اینکه ذهن ما قادر به کشف واقعیت می‌باشد.

فیلسوفان غربی در مورد صدق به تئورهای دیگر معتقدند که این تئوری‌ها عبارتند : ۱- تئوری هماهنگی : این نظریه به فلاسفه عقل گرا نسبت داده شده و آنها معتقدند که صدق یک گزاره تنها به معنای سازگاری آن با نظامی از قضایای دیگر عقلی است. و برخی از پوزیتویست‌ها از این تئوری دفاع کرده‌اند و برخی از اینها معتقد بودند که قضایای حسی و تجربی صدقشان از راه مطابقت معلوم می‌شود و قضایای که تجربی و حسی نیستند صدقشان بوسیله سازگاری آنها با گزاره‌های آزموده شده بدست می‌آید و بعضی از پوزیتویست‌ها معتقدند تنها راه آزمون صدق قضایا ارتباط درونی میان خود باورها است.

۲- تئوری عمل گرایانه : پیرس و جیمز و دیوئی از طرفداران این تئوری هستند و آنها در معناداری معتقدند که معنای یک لفظ عبارت از پیامد عملی یا تجربی آن.

۳- تئوری زیادتی صدق : طرفداران این نظریه معتقدند که محمول صادق و کاذب زاید است و می‌توان آنها را حذف کرد و هیچ تأثیری در جمله ندارند.

۴- نظریه غیر توصیفی صدق : معتقدان به این تئوری می‌گویند که صدق و کذب کلمات توصیفی نیستند بلکه کلمات انجازی و تأییدی و انشایی هستند.

۵- نظریه سمانتیکی صدق تارسکی : تارسکی ضمن قبول نظریه صدق ارسطویی با ارائه نظریه زبان و فرا زبان به بازسازی این تئوری پرداخته تا از شبهات و پارادوکس‌های که در زبان پیش می‌آیند جلوگیری کند و از نظر وی صدق و کذب عناصر فرا زبانی هستند در حالیکه راست و دروغ عناصر زبانی هستند.


فهرست مطالب

عنوان                                                                                                   صفحه

فصل اول : مقدمه و پیشینه تاریخی

بخش اول : مقدمه و کلیات و معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی

مقدمه …………………………………………………………………………………………….. ۳

تعریف مسأله …………………………………………………………………………………… ۳

سوالهای اصلی تحقیق ………………………………………………………………………… ۴

فرضیه‌های تحقیق ……………………………………………………………………………… ۴

هدف‌های تحقیق ………………………………………………………………………………. ۴

روش تحقیق ……………………………………………………………………………………. ۴

سابقه تحقیق …………………………………………………………………………………….. ۵

معانی حق و صدق نزد حکمای اسلامی ………………………………………………….. ۵

تمایز حق و صدق …………………………………………………………………………….. ۶

۱-۹-۱- رای مشهور حکمای اسلامی ……………………………………………………. ۶

۱-۹-۲- نظریه برخی از فیلسوفان غربی ………………………………………………… ۷

۱-۹-۳- نظریه شهید مطهری ………………………………………………………………. ۸

بخش دوم : پیشینه تاریخی نظریه مطابقت صدق

۲-۱- سابقه نظریه مطابقت در یونان ………………………………………………………………. ۱۰

۲-۱-۱- مطابقت از نظر افلاطون ………………………………………………………………….. ۱۰

۲-۱-۲- نظریه مطابقت از دیدگاه ارسطو ………………………………………………………… ۱۲

۲-۱-۳- نظریه مطابقت از نظر فارابی ……………………………………………………………. ۱۴

۲-۱-۴- نظریه مطابقت از دیدگاه ابن سینا ……………………………………………………… ۱۵

۲-۱-۵- نظریه مطابقت از دیدگاه سهروردی …………………………………………………… ۱۶

بخش سوم : آیا نظریه مطابقت تعریف صدق است یا ملاک آن

۳-۱- تمایز تعریف صدق و ملاک صدق ……………………………………………………….. ۱۹

۳-۲- دیدگاه برخی از فلاسفه اسلامی ……………………………………………………………. ۲۰

۳-۳- دیدگاه برخی از فلاسفه غربی ……………………………………………………………… ۲۱

۳-۴- نقد و بررسی …………………………………………………………………………………… ۲۱

فصل دوم : تئوری صدق از نظر منطق دانان غربی

بخش اول : نظریه مطابقت

توضیح نظریه مطابقت ………………………………………………………………………. ۲۵

نظریه مطابقت در نظر منطق دانان جدید غرب ………………………………….. ۲۵

مطابقت و اتمیسم منطقی …………………………………………………………….. ۲۵

اشکالات نظریه مطابقت ………………………………………………………………. ۲۹

 

بخش دوم : تئوری هماهنگی

۲-۱- تئوری هماهنگی یا سازگاری ……………………………………………………………….. ۳۵

۲-۲- اصل ارتباط درونی ……………………………………………………………………………. ۳۶

۲-۳- درجات صدق …………………………………………………………………………………. ۳۷

۲-۴- ایرادات نظریه هماهنگی ……………………………………………………………………… ۳۸

بخش سوم : تئوری عمل گرایانه

۳-۱- تئوری عمل گرایانه ……………………………………………………………………………. ۳۷

۳-۲- نظریه شیلر ……………………………………………………………………………………… ۴۴

۳-۳- نقد و بررسی این نظریه ……………………………………………………………………… ۴۵

بخش چهارم : تئوری زیادتی صدق

۴-۱- تئوری زیادتی صدق ………………………………………………………………………….. ۴۹

۴-۲- اشکالات نظریه زیادتی صدق ………………………………………………………………. ۵۰

بخش پنجم : نظریه غیر توصیفی صدق ……………………………………………………………. ۵۳

۵-۱- نظریه غیر توصیفی صدق ……………………………………………………………………. ۵۳

۵-۲- اشکالات نظریه غیر توصیفی صدق ……………………………………………………….. ۵۶

بخش ششم : نظریه سمانتیکی صدق تارسکی

۶-۱- تبیین نظریه سمانتیکی تارسکی …………………………………………………………….. ۵۶

۶-۱-۱- مفهوم صدق به عنوان موضوع نظریه معنا شناختی تارسکی ………………………. ۵۸

۶-۱-۲- تعریف صدق در نظریه معناشناسی تارسکی ………………………………………… ۶۳

فصل سوم : نظریه مطابقت صدق از نظر فیلسوفان و منطق دانان مسلمان

بخش اول : آیا مطابقت مربوط به علوم حضوری است یا حصولی

تعریف علم حضوری وحصولی ………………………………………………………….. ۷۹

رابطه مطابقت با علم حضوری و حصولی ……………………………………………… ۸۱

راهیابی خطا در علم حضوری ……………………………………………………………. ۸۳

بخش دوم : نظریه مطابقت به عنوان روش صدق در تصورات یا تصدیقات ……………… ۸۵

بخش سوم : رابطه خبر با صدق و کذب

۳-۱- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را تعریف قضیه می‌داند ……………………………. ۹۱

۳-۲- تحلیلی که صدق و کذب پذیری را ملاک تمایز قضیه می‌داند ……………………… ۹۲

۳-۳- اشکال پارادکس دروغگو بر هر دو تحلیل ………………………………………………. ۹۴

بخش چهارم : مناط صدق و کذب قضایا

۴-۱- بررسی اجمالی اختلاف حکما در تقسیم قضایا ………………………………………… ۹۷

۴-۲- صدق و کذب در انواع قضایا ……………………………………………………………. ۱۰۱

۴-۲-۱- قضایای خارجیه …………………………………………………………………………. ۱۰۱

۴-۲-۲- قضایای ذهنیه ……………………………………………………………………………. ۱۰۱

۴-۲-۳- قضایای حقیقیه ………………………………………………………………………….. ۱۰۶

بخش پنجم : معانی نفس الامر ……………………………………………………………………. ۱۰۵

۵-۱- نفس الامر به معنای عالم امر و عقول مجرده ………………………………………….. ۱۰۶

۵-۲- نفس الامر به معنی فی نفسه ……………………………………………………………… ۱۰۸

۵-۳- نفس الامر به معنای عالم ثبوت اشیاء …………………………………………………… ۱۰۹

۵-۴- نقد و بررسی معانی ذکر شده از نفس الامر …………………………………………… ۱۱۰

بخش ششم : مطابقت در مباحث وجود ذهنی

۶-۱- مطابقت در مباحث وجود ذهنی …………………………………………………………. ۱۱۳

۶-۱-۱- اهمیت بحث وجود ذهنی …………………………………………………………….. ۱۱۳

۶-۱-۲- تاریخچه وجود ذهنی ………………………………………………………………….. ۱۱۳

۶-۱-۳- تبیین نظریه وجود ذهنی ………………………………………………………………. ۱۱۴

۶-۱-۴- آیا انحفاظ ماهیت از لوازم نظریه مطابقت است یا از مبنای آن ……………….. ۱۱۸

بخش هفتم : نظریه مطابقت از دیدگاه برخی از فیلسوفان مسلمان

۷-۱- نظریه ملاصدرا درباره مطابقت …………………………………………………………… ۱۲۳

۷-۲- حکیم سبزواری ……………………………………………………………………………… ۱۲۵

۷-۳- علامه طباطبایی ………………………………………………………………………………. ۱۲۶

۷-۴- شهید مطهری ………………………………………………………………………………… ۱۳۸

۷-۵- استاد مصباح یزدی …………………………………………………………………………. ۱۴۴

۷-۶- جمع بندی و نتیجه گیری …………………………………………………………………. ۱۴۸

 

 

» ايميل خود را صحيح وارد كنيد. بعد از پرداخت موفق ، لينك دانلود به ايميل شما ارسال خواهد شد .
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .





 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ارسال می‌کنید.

لامپ رشد گیاه | بازار ال ای دی