پایان نامه رقابت پذیری در زنجیره تامین
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۵۰ صفحه
رشتــه : صنایع
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
تعریف مدیریت زنجیره تامین:
تعاریف مختصر و جامعى که مى توان از زنجیره تامین و مدیریت زنجیره تامین ارایه داد، عبارتاند از:
زنجیره تامین: زنجیره تامین بر تمام فعالیتهاى مرتبط با جریان و تبدیل کالاها از مرحله ماده خام (استخراج ) تا تحویل به مصرف کننده نهایى و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آنها مشتمل مىشود. به طور کلى، زنجیره تامین زنجیرهاى است که همه فعالیتهاى مرتبط با جریان کالا و تبدیل مواد، از مرحله تهیه ماده اولیه تا مرحله تحویل کالاى نهایى به مصرف کننده را شامل مى شود. دربارهى جریان کالا دو جریان دیگر که یکى جریان اطلاعات و دیگرى جریان منابع مالى و اعتبارات است نیز حضور دارد. (LAUDON & LAUDON 2002)
مدیریت زنجیره تامین : مدیریت زنجیره تامین بر یکپارچه سازى فعالیتهاى زنجیره تامین و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آنها از طریق بهبود در روابط زنجیره ، براى دستیابى به مزیت رقابتى قابل اتکا و مستدام مشتمل مىشود. بنابراین، مدیریت زنجیره تامین عبارت است از فرایند یکپارچه سازى فعالیتهاى زنجیره تامین و نیز جریانهاى اطلاعاتى مرتبط با آن، از طریق بهبود و هماهنگ سازى فعالیتها در زنجیره تامین تــــولید و عرضه محصول (LAUDON&LAUDON 2002).
بنابراین براى بررسى یک سازمان منحصر به فرد در چارچوب این تعاریف، باید هر دو شبکه تامین کنندگان و کانالهاى توزیع در نظر گرفته شوند. تعریف ارایه شده براى زنجیره تامین، موضوعاتمدیریت سیستمهاى اطلاعات، منبعیابى و تدارکات، زمانبندى تولید، پردازش سفارشات، مدیریت موجودى، انباردارى و خدمت به مشترى را در بر مىگیرد.
براى مدیریت موثر زنجیره تامین ضرورى است که تامین کنندگان و مشتریان با یکدیگر و در یک روش هماهنگ و با شراکت و ارتباطات اطلاعاتى و گفت و گو با یکدیگر کار کنند. این امر یعنى جریان سریع اطلاعات در میان مشتریان و عرضه کنندگان، مراکز توزیع و سیستمهاى حمل و نقل که بعضى از شرکتها را قادر مى سازد که زنجیرههاى عرضه بسیارکارایى را ایجاد کنند. عرضهکنندگان و مشتریان باید اهداف یکسان داشته باشند. عرضهکنندگان و مشتریان باید اعتماد متقابل داشته باشند. مشتریان در زمینه کیفیت محصولات و خدمات به تامینکنندگان خود اعتماد مىکنند.
علاوه بر آن عرضهکنندگان و مشتریان باید در طراحى زنجیره تامین براى دستیابى به اهداف مشترک و تسهیل ارتباطات و جریان اطلاعات با یکدیگر شریک شوند. بعضى شرکتها کوشش مىکنند تا کنترل زنجیره تامین خود را با کنترل عمومى عمودى – با استفاده از مالکیت و یکپارچگى تمام اجزاى مختلف در امتداد زنجیره تامین از تهیه مواد و خدمات تا تحویل محصول نهایى و خدمت به مشترى به دست آورند. اما حتى با این نوع ساختار سازمانى، فعالیتهاى مختلف و واحدهاى عملیاتى ممکن است ناهماهنگ باشد. ساختار سازمانى شرکت باید بر هماهنگى فعالیتهاى مختلف براى دستیابى به اهداف کلى شرکت تمرکز کند.
فهرست
عنوان | صفحه |
مقدمه | ۲ |
فصل اول | |
تعریف مدیریت زنجیره تامین | ۵ |
طرح کلی یک زنجیره تامین | ۷ |
فرآیند اصلی | ۸ |
فازهای اصلی مدیریت زنجیره ای تامین | ۱۰ |
انقلاب زنجیره تامین | ۱۱ |
شرکت ها نمی توانند از زنجیره تامین چشم پوشی کنند | ۱۴ |
فصل دوم | |
مدیریت موجودی کالا | ۱۷ |
تدارکات | ۱۸ |
ارسال به موقع کالا | ۲۰ |
نکات کلیدی که باید آموخت | ۲۳ |
فصل سوم | |
رقابت پذیری | ۲۵ |
موضوعات کلیدی | ۲۵ |
اشارات ضمنی : محیط فرصت های راهبردی | ۲۶ |
فرمان های راهبردی | ۲۷ |
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت | ۲۹ |
فصل چهارم | |
بعد الکترونیکی مدیریت زنجیره تامین | ۳۲ |
چشم انداز مدیریت راهبردی | ۳۵ |
مزیت رقابتی پایدار | ۳۶ |
تمرکز راهبردی | ۳۷ |
فرایند های اساسی کسب و کار را یکپارچه سازی کنید | ۳۸ |
فرایند های در حال ظهور کسب و کار را یکپارچه کنید | ۳۹ |
فرایند چند واحدی و چند شرکتی کسب و کار را ادغام نمائید | ۳۹ |
از فناوری اطلاعات برای ارتقای روش های کاری افراد استفاده کنید | ۴۰ |
سیستم های پشتیبانی کار تیمی | ۴۷ |
راهبردهایی برای مزیت رقابتی | ۴۹ |
فناوری اطلاعات برای پشتیبانی فرایند | ۵۱ |
ساختار چند خدماتی برای نقش های متوازن افراد و فناوری | ۵۲ |
مدیریت توسعه دانش فرایند | ۵۳ |
مدیریت دانش راهبردی | ۵۴ |
الگوهای اندیشه و عمل | ۵۵ |
فناوری و الگو ها | ۵۶ |
انفورماتیک شناختی | ۵۷ |
پشتیبانی فناوری از الگوها | ۵۹ |
فرصتهای راهبردی در جستجوی دستیابی به مزیت رقابتی چشمگیر | ۶۰ |
یک راهبرد جامع برای مزیت پایدار بلند مدت | ۶۲ |
فرست برای لجستیک | ۶۳ |
مزیت رقابتی از طریق افراد و فناوری | ۶۴ |
فصل پنجم | |
فناوری اطلاعات و مدیریت زنجیره تامین | ۶۷ |
بررسی جایگاه مدیریت زنجیره تامین در پیاده سازی تجارت الکترونیک | ۶۸ |
موانع پیاده سازی SCM | ۶۹ |
بررسی تکنولوژی تولید و برآورد نحوه تامین دانش فنی مورد نیاز | ۷۰ |
ساختار شبکه تامین | ۷۰ |
ابعاد ساختاری شبکه | ۷۲ |
ارتباطات اطلاعات درون شبکه | ۷۲ |
فرایند های شبکه تامین | ۷۴ |
شبکه تامین یکپارچه چیست ؟ | ۷۶ |
مراحل یکپارچه سازی | ۷۷ |
تجهیزات کلیدی مدیریت زنجیره تامین | ۷۸ |
۱۰ مرحله برای کارآمد ساختن زنجیره تامین | ۸۲ |
مراحل لازم برای مدیریت تحویل در یک محیط شبکه تامین | ۸۸ |
گذر از زنجیره تامین به شبکه تامین | ۹۳ |
مسیر تکامل گروه های همیار | ۹۳ |
امکان بهبود کیفیت در جبهه IT | ۹۴ |
مدل های کسب و کار اینترنتی در حال تکامل | ۹۵ |
مبارزه با کلاهبرداری در تجارت الکترونیکی | ۹۶ |
فصل ششم | |
حمل و نقل الکترونیکی | ۹۸ |
تدارکات الکترونیکی | ۹۹ |
وضعیت تدارکات الکترونیکی | ۱۰۰ |
دسترسی الکترونیکی به منابع | ۱۰۰ |
تهیه الکترونیکی مواد اولیه | ۱۰۱ |
بعضی از نکات مربوط به تهیه مواد اولیه به صورت الکترونیکی | ۱۰۴ |
تاکید روی آموزش الکترونیکی | ۱۰۵ |
افزایش تدریجی مدیریت داده ها دارای اهمیت است | ۱۰۶ |
ترجمه مقاله | ۱۰۸ |
نتیجه گیری | ۱۲۸ |
منابع
ضمائم : مقاله Demand & Supply chain management
|
۱۳۶
۱۳۸ |
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .