پایان نامه برسی تأثیر بدرفتاری والدین برعزت نفس دانشآموزان
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۶۰ صفحه
رشتــه : روانشناسی- علوم تربیتی
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
مقدمه
مطالعه پیرامون نحوه رفتار والدین و ویژگیهای فرزندان موضوع بسیاری از تحقیقات علمی در کشورهای مختلف جهان بوده است از جمله موارد مهم و اساسی در این تحقیق ویژگی عزت نفس کودکان در رابطه با بدرفتاری والدین آنها است.
بدون تردید خانواده عمدهترین و مؤثرترین نقش را در فرایند شکلگیری شخصیت برای ایجاد حس عزت نفس در کودکان دارد. در خانوادهای که صمیمیت، محبت، مهربانی وجود دارد کودک میتواند هم عزت نفس بالایی داشته باشد و هم تغییرات مطلوب در شخصیت او ایجاد گردد. از یک سو کودک میتواند با اطمینان به شخصیت خود با مشکلات روبرو شود و از سوی دیگر، بدون داشتن اضطراب و تشویش رفتارهای نامناسب خود را مورد تردید قرار داده و سعی میکند آنها را به نحو مطلوب تغییر دهد. شکلگیری بنیادین عزت نفس در کودکان متأثر از فضای کلی خانواده است.
میدانیم که اگر گویا فضای کل خانواده هر حرکت و رفتار کودک را علیرغم نادرست بودن پذیرا باشند، کودک به احتمال زیاد دچار اختلال رفتار میگردد زیرا تفاوت بین رفتارهای درست و غلط را نمیداند و از دیگران نیز انتظار دارد که همچون مادر و پدر هرگونه رفتار او را به گرمی و صمیمیت بپذیرد و چون چنین چیزی مقدور نیست مشکلات و درگیریهای اجتماعی او آغاز میگردد. در نقطه مقابل خانوادههایی وجود دارند که رفتارهای کودک را نمیپذیرند و در حقیقت دائماً در حال طرد کودک خود هستند در چنین فضای خانوادگی کودک نمیداند چه چیزی باعث قبول و تشویق از طرف دیگران میگردد و کودک در هر امری دچار بلاتکلیفی است.
عزت نفس مبتنی بر ارزیابی قضاوتهایی است که شخص درباره خصوصیات خود به عمل میآورد. روانشناسان و جامعهشناسان عزت نفس را از شخصیت و هسته مرکزی سازگاری اجتماعی میدانند «اسلامی نسب، ۱۳۷۳».
تحقیقات انجام شده بر ارتباط متقابل بین عزت نفس فرد و تصور فرد از توانائیهای خود تأکید دارد بدین معنا که اگر عزت نفس کاهش یابد، احساس ضعف و ناتوانی در فرد ایجاد میشود و بالعکس با افزایش اعتماد به نفس احساس توانمندی به وجود میآید.
خانوادهها یا والدینی که بطور مستمر کودکان خود را مورد حمایت قرار میدهند، با آنها گرم و صمیمیاند و کنترل منطقی و متعادل را اعمال میکنند، در فرزندان خود اشتیاق ابراز رفتارهای اجتماعی قابل قبول را ایجاد میکنند و زمینه را برای بروز استعدادها و توانائیهای کودکان و نوجوانان خود فراهم میآورند. برعکس والدین آسان گیر که از کنترل کودکان خود پرهیز میکنند، کودکان آنها اشتیاقی ندارند که از رفتارهای قابل قبول و معیارهای تعریف شده گروههای مختلف جامعه اطاعت کنند.
والدینی وجود دارند که کارهای کودکان خود را در دوره طفولیت و کودکی به گونه صحیح کنترل نمیکنند، در نتیجه در دوره نوجوانی و جوانی از درونی ساختن اخلاقیات و ارزشها در آنها عاجز میمانند. این گروه دیر دست به کار میشوند و فقط در دوره جوانی اقدام به کنترل جوانان خود میکنند، دورهای که مداخلات دیروقت والدین و اختلافات ایجاد شده جوانان را به سوی کژرفتاری اجتماعی و انحرافات اخلاقی سوق میدهد.
فهرست مطالب
عنوان |
صفحه |
||
فهرست جداول | |||
چکیده | |||
فصل اول:کلیات |
۱ | ||
مقدمه | ۲ | ||
بیان مسئله | ۴ | ||
اهمیت و ضرورت مسئله | ۷ | ||
اهداف تحقیق | ۱۰ | ||
سؤالات و فرضیات تحقیق | ۱۰ | ||
روش انجام تحقیق | ۱۰ | ||
تعریف واژهها و اصطلاحات | ۱۱ | ||
فصل دوم: ادبیات تحقیق |
۱۲ | ||
مقدمه | ۱۳ | ||
الف: پیشینه نظری تحقیق | ۱۳ | ||
عزت نفس بالا ، عزت نفس پایین | ۱۵ | ||
ب:تحقیقات انجام شده در ایران و خارج از ایران | ۱۶ | ||
فصل سوم: روش تحقیق | ۲۰ | ||
عنوان |
صفحه | ||
مقدمه | ۲۱ | ||
روش تحقیق | ۲۱ | ||
جامعه و نمونه | ۲۲ | ||
روش نمونهگیری | ۲۲ | ||
ابزار اندازهگیری | ۲۳ | ||
چگونگی گردآوری دادهها | ۲۴ | ||
روش آماری | ۲۵ | ||
فصل چهارم: یافتهها و نتایج تحقیق |
۲۶ | ||
مقدمه | ۲۷ | ||
یافتهها | ۲۷ | ||
فصل پنجم: بحث یافتهها و تجزیه و تحلیل دادهها |
۳۰ | ||
محدودیتهای تحقیق | ۳۷ | ||
پیشنهادات تحقیق | ۳۸ | ||
فهرست منابع و ضمائم | ۳۹ | ||
ضمیمه الف: جداول نمرات هر دو گروه | ۴۰ | ||
۱- جدول نمرات خام آزمودنیهای پسر | ۴۱ | ||
۲- جدول نمرات خام آزمودنیهای دختر | ۴۳ | ||
عنوان |
صفحه | ||
فهرست منابع | ۴۵ | ||
ضمیمه ب: پرسشنامهها | ۴۶ | ||
۱- پرسشنامه بدرفتاری فیدل | ۴۷ | ||
۲- پرسشنامه عزت نفس جنیس فیلد | ۵۴ |
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .