پایان نامه بررسی رابطه بین اثربخشی ارتباطات سازمانی و منابع قدرت مدیران اداره آموزش و پرورش
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۹۰ صفحه
رشتــه : علوم تربیتی
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
مقدمه
دنیایی را تصور کنید که در آن «ارتباط«وجود ندارد؛ در این دنیا انسان،تنها و انفرادی زندگی می کند و هرگز مشارکتی در تجربه اندوزی و علم ورزی ندارد! هرگز نمی تواند برای فائق آمدن بر مشکلات و محدودیتهای شخصی،از اتحاد و یکپارچگی برخوردار شود! هرگز سهمی در اختراعات نداشته و از شانس و فرصت زیادی بهره مند نخواهد شد! در چنین جهانی انسان نمی تواند از دیگران تاثیر بپذیرد و به گونه ای متقابل بر آنان تاثیر بگذارد. در یک کلام:تصور چنین جهانی اگر ناممکن نباشد،دشوار است.
این تصور بسیار مشکل است؛ زیرا ارتباط طرح چنین سوالی را درزندگی بشری از میان برده و غیر قابل بحث نموده است. دنیایی که ما در آن بسر می بریم بسیار مبهم و پیچیده است. در جهانی بدون وجود ارتباط، تمدن- به مفهومی که امروز می شناسیم- امکان وجود و ظهور نداشته است. ما به وسیله ارتباط،موفق شده ایم علوم و آموخته ها و تلاشهایمان راتجزیه و ترکیب کنیم. تواناییها و تلاشها و آموخته های علمی ما را قادر ساخته است تا ظرفیت علمی،تکنولوژی و فرهنگی مان توسعه یافته و رو به تکامل و تعالی بروند بدون وجود یک زمینه مناسب برای ایجاد ارتباط با یکدیگر در سطحی قابل قبول انسان هرگز نمی توانست موقعیت ما قبل تاریخ را پشت سر گذاشته و به پیشرفتهای کنونی دست یابد.
ارتباط از این جهت مهم است که سازماندهی را امکان پذیر می سازد و سازمانها نیز به نوبه خود افراد را قادر می سازند تا در روش زندگی به سیستمهای سازمان یافته موجود دسترسی پیدا کنند. در هر حال اهمیت و مفهوم واقعی یک ارتباط خوب می تواند از دیدگاه ها و جنبه های گوناگون مورد توجه قرار گیرد.
بنا به تعریف، سازمانها برای بقای خود به کنش و واکنش متقابل و یا ارتباط نیاز دارند بنابراین منطقی است اگر بگوئیم درک و شناخت بهتری از ارتباط موجب ارتقای سازمانها می شود.
از طرف دیگر قدرت به عنوان یک عامل و عنصر بسیار مهم در اداره امور جوامع و سازمانها همواره دلمشغولی دولتمردان و مدیران بوده است. مدیران،قدرت را به عنوان جزئی بسیار سازنده در ساختار سازمان و وسیله اجرای تــعهــــدات آن می دانند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده
فصل یکم : مقدمه پژوهش
۱-۱- عنوان تحقیق: ……………………………… ۱
۱-۲- مقدمه ……………………………………. ۱
۱-۳- بیان مساله: ………………………………. ۲
۱-۴- اهمیت و ضرورت پژوهش ……………………….. ۷
۱-۵- اهداف پژوهش: ……………………………… ۹
الف- هدف کلی: …………………………………. ۹
ب – اهداف جزئی:………………………………… ۹
۱-۶- پرسشهای پژوهش: …………………………… ۹
الف- اصلی:…………………………………….. ۹
ب- فرعی:………………………………………. ۹
۱-۷- متغیرهای پژوهش: …………………………… ۱۰
متغیر پیش بین:…………………………………. ۱۰
متغیر ملاک:……………………………………. ۱۰
متغیر تعدیل کننده ……………………………… ۱۰
متغیر کنترل …………………………………… ۱۰
۱-۸- تعاریف علمی واژه ها:……………………….. ۱۰
۱-۹- تعاریف عملیاتی واژه ها: ……………………. ۱۴
فصل دوم : بررسی پیشینه پژوهش
مقدمــه……………………………………….. ۱۶
الف- بررسی نظریهها……………………………… ۱۹
۲-۱- ارتباطات………………………………….. ۱۹
۲-۱-۱- اهمیت ارتباطات…………………………… ۱۹
۲-۱-۲- تعاریف ارتباطات………………………….. ۲۲
۲-۱-۳- فرآیند ارتباط……………………………. ۲۶
۲-۱-۳-۱- منبع …………………………………. ۲۶
۲-۱-۳-۲- رمزگذاری………………………………. ۲۷
۲-۱-۳-۳- وسیله…………………………………. ۲۷
۲-۱-۳-۴- رمزگشایی………………………………. ۲۸
۲-۱-۳-۵- دریافت کننده…………………………… ۲۸
۲-۱-۳-۶- بازخورد……………………………….. ۲۹
۲-۱-۴- مسیر ارتباطات……………………………. ۲۹
۲-۱-۴-۱- ارتباطات عمودی…………………………. ۲۹
الف- مسیر رو به پایین…………………………… ۲۹
ب- ارتباطات رو به بالا…………………………… ۳۰
۲-۱-۴-۲- ارتباطات در سطح افقی……………………. ۳۱
۲-۱-۵- مدل ارتباطات…………………………….. ۳۲
۲-۱-۶- اصول ارتباطات……………………………. ۳۵
۲-۱-۷- ارتباطات سازمانی از دیدگاه مکاتب مختلف مدیریت.. ۳۸
۲-۱-۷-۱- دیدگاه کلاسیکها در مورد ارتباطات:…………. ۳۸
۲-۱-۷-۲- نظریه نئوکلاسیکها و ارتباطات……………… ۴۰
۲-۱-۷-۳- دیدگاه سیستمی در مورد ارتباطات…………… ۴۰
۲-۱-۷-۴- دیدگاه اقتضایی و ارتباطات……………….. ۴۱
۲-۱-۷-۵- دیدگاه مراودهای یا تعاملی در مورد ارتباطات… ۴۱
۲-۱-۸- اثربخشی در ارتباطات میان فردی …………….. ۴۲
۲-۱-۹- ویژگیهای اثربخشی…………………………. ۴۳
۲-۱-۹-۱- گشودگی………………………………… ۴۳
۲-۱-۹-۲- همدلی…………………………………. ۴۵
۲-۱-۹-۳- حمایتگری………………………………. ۴۶
۲-۱-۹-۴- مثبت گرایی…………………………….. ۴۶
۲-۱-۹-۵- تساوی…………………………………. ۴۷
۲-۱-۹-۶- همانندی «تشابه با هم» و «تخالف با هم»…….. ۴۷
۲-۱-۱۰- موانع ارتباطی ………………………….. ۴۸
۲-۲- قدرت …………………………………….. ۶۱
۲-۲-۱- اهمیت قدرت………………………………. ۶۱
۲-۲-۲- تعاریف قدرت……………………………… ۶۲
۲-۲-۳- قدرت در سطوح مختلف سازمان ………………… ۶۵
۲-۲-۳-۱- قدرت در سطح عمودی………………………. ۶۵
۲-۲-۳-۱-۱- منابع قدرت مدیران ردهی عالی سازمان……… ۶۶
۲-۲-۳-۱-۲- منابع قدرت مدیران رده میانی سازمان……… ۶۹
۲-۲-۳-۱-۳- منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان…….. ۶۹
۲-۲-۳-۲ – قدرت در سطح افقی………………………. ۷۱
۲-۲-۴- روابط قدرت………………………………. ۷۲
۲-۲-۴-۱- رابطه صف و ستاد……………………….. ۷۳
۲-۲-۴-۲- تشکیل دستهها و ائتلاف……………………. ۷۴
۲-۲-۵- منابع قدرت بر اساس پژوهشهای فرنچ و راون…….. ۷۵
۲-۲-۶- انواع رویکردها به قدرت …………………… ۷۷
۲-۲-۶-۱- راسل و قدرت:…………………………… ۷۸
۲-۲-۶-۲- هیکس، گولت و قدرت: …………………….. ۷۹
۲-۲-۶-۳- گالبرایت و قدرت: ………………………. ۸۱
۲-۲-۶-۴- اتزیونی و قدرت:………………………… ۸۳
ب- پیشینه پژوهشهای انجام شده ……………………. ۸۵
۲-۳- پژوهشهای پیرامون ارتباطات سازمانی……………. ۸۵
۲-۳-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور:…………… ۸۵
۲-۳-۲- پژوهشهای انجام شده در خارج از کشور:………… ۸۹
۲-۴- پژوهشهای پیرامون منابع قدرت ………………… ۹۹
۲-۴-۱- پژوهشهای انجام شده در داخل کشور…………… ۹۹
۲-۴-۲- پژوهشهای انجام شده و در خارج از کشور…….. ۱۰۸
نتیجه گیری کلی ……………………………….. ۱۲۱
فصل سوم: روش پژوهش
۳-۱- جامعه آماری………………………………. ۱۲۳
۳-۲- گروه نمونه ………………………………. ۱۲۳
۳-۳- روش و طرح نمونهبرداری……………………… ۱۲۴
۳-۴- حجم نمونه………………………………… ۱۲۴
۳-۵- ابزار گردآوری دادهها………………………. ۱۲۵
۳-۵-۱- پرسشنامه اثر بخشی ارتباطات سازمانی………… ۱۲۶
۳-۵-۲- پرسشنامه منابع قدرت «شرایخیم و هینکین»…….. ۱۲۷
۳-۶- تعیین روایی و اعتبار پرسشنامه………………. ۱۲۸
۳-۶-۱- روایی………………………………….. ۱۲۸
۳-۶-۲- اعتبار…………………………………. ۱۲۸
۳-۷- نوع مطالعه (روش گردآوری دادهها-…………….. ۱۳۱
۳-۸- طرح پژوهش و روش تجزیه و تحلیل دادهها………… ۱۳۱
فصل چهارم : یافتههای پژوهش
مقدمــه………………………………………. ۱۳۳
تبدیلهای انجام شده بر روی متغیرها جهت تغییر مقیاس:… ۱۳۴
۴-۱- توصیف دادهها:…………………………….. ۱۳۵
۴-۱-۱- توصیف مولفه های منابع قدرت:………………. ۱۳۵
توصیف منابع قدرت بر حسب قدرت غالب مدیران:………… ۱۳۸
۴-۱-۲- توصیف مؤلفههای اثربخشی ارتباطات سازمانی……. ۱۲۶
۴-۱-۳- توصیف سایر دادهها……………………….. ۱۵۴
۴-۲- تجزیه و تحلیل دادهها بررسی فرضیات…………… ۱۵۸
۴-۲-۱- نتایج و یافتههای سوالهای پژوهشی ………….. ۱۵۸
فصل پنجم: تفسیر و استنتاج نتایج پژوهش
۵-۱- تجزیه و تحلیل نتایج پژوهش………………….. ۱۷۸
۵-۲- محدودیتهای پژوهش …………………………. ۱۹۱
۵-۳- پیشنهادها………………………………… ۱۹۲
۵-۳-۱- پیشنهاد به برنامهریزان:………………….. ۱۹۲
۵-۳-۲- پیشنهاد به پژوهشگران :…………………… ۱۹۳
فهرست جداول
جدول ۲-۱: منابع قدرت مدیران ردهی پایین سازمان…….. ۷۰
جدول ۲-۲- اولویت شایستگیهای مورد نیاز مدیران تربیت بدنی ۹۲
جدول شماره ۲-۲-: مقایسه شایستگیهای مورد نیاز مدیران و کارآموزان تربیت بدنی.. ۹۶
جدول شماره ۲-۳- مقایسه شایستگیهای مدیران باشگاههای ورزشی ۹۷
جدول شماره ۳-۱: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای ۱۲۶
جدول شماره ۳-۲: امتیاز گزینههای مختلف در روش پنج گزینهای ۱۲۷
جدول ۳-۳ : دستهبندی سوالهای پرسشنامه منابع قدرت…… ۱۲۷
جدول ۴-۱-۱- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت پاداش… ۱۳۵
جدول ۴-۱-۲- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت اجبار… ۱۳۶
جدول ۴-۱-۳- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت قدرت قانون ۱۳۶
جدول ۴-۱-۴- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت تخصص…. ۱۳۷
جدول ۴-۱-۵- میانگین و انحراف معیار منبع قدرت مرجعیت.. ۱۳۸
جدول ۴-۱-۶- جدول توزیع فراوانی منابع قدرت سازمانی…. ۱۳۹
جدول ۴-۱-۷- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت پاداش……. ۱۴۱
جدول ۴-۱-۸- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت اجبار……. ۱۴۲
جدول ۴-۱-۹- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت قانون……. ۱۴۳
جدول ۴-۱-۱۰- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت مرجعیت….. ۱۴۴
جدول ۴-۱-۱۱- جدول توزیع فراوانی منبع قدرت تخصص……. ۱۴۵
جدول ۴-۱-۱۲- میانگین و انحراف معیار ارتباطات اثر بخش. ۱۴۶
جدول ۴-۱-۱۳- میانگین و انحراف معیار بازخورد………. ۱۴۷
جدول ۴-۱-۱۴- میانگین و انحراف معیار تعدد کانالهای ارتباطی ۱۴۷
جدول ۴-۱-۱۵- میانگین و انحراف معیار اثربخشی ارتباطات سازمانی ۱۴۸
جدول ۴-۱-۱۶- جدول توزیع فراوانی ارتباط اثربخش…….. ۱۴۹
جدول ۴-۱-۱۷- جدول توزیع فراوانی بازخور…………… ۱۵۰
جدول ۴-۱-۱۸ جدول توزیع فراوانی تعدد کانالهای ارتباطی. ۱۵۱
جدول ۴-۱-۱۹- جدول توزیع فراوانی اثربخشی ارتباطات سازمانی ۱۵۲
جدول ۴-۱-۲۰ جدول توزیع فراوانی مولفه اثر بخشی غالب… ۱۵۳
جدول ۴-۱-۲۱- جدول توزیع فراوانی رشته تحصیلی………. ۱۵۴
جدول ۴-۱-۲۲ میانگین و انحراف معیار سنوات خدمت…….. ۱۵۵
جدول ۴-۱-۲۳- میانگین و انحراف معیار سابقه مدیریت….. ۱۵۶
جدول ۴-۱-۲۴- جدول توزیع فراوانی مدرک تحصیلی………. ۱۵۶
جدول ۴-۲-۱- ضریب همبستگی بین منبع قدرت پاداش و اثر بخشی ارتباطات سازمانی…. ۱۵۸
جدول ۴-۲-۲- ضریب همبستگی بین منبع قدرت اجبار و اثر بخشی ارتباطات سازمانی…… ۱۵۹
جدول ۴-۲-۳- ضریب همبستگی بین منبع قدرت مرجعیت و اثر بخشی ارتباطات سازمانی۱۶۰
جدول ۴-۲-۴- ضریب همبستگی بین منبع قدرت تخصص و اثر بخشی ارتباطات ۱۶۰
جدول ۴-۲-۵- ضریب همبستگی بین منبع قدرت قانون و اثر بخشی ارتباطات سازمانی…… ۱۶۱
جدول ۴-۲-۶- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت پاداش به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۲
جدول ۴-۲-۷- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت اجبار به تفکیک رشته تحصیلی….. ۱۶۳
جدول ۴-۲-۸- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت قانون به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۴
جدول ۴-۲-۹- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت مرجعیت به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۴
جدول ۴-۲-۱۰- آزمون من ویتنی برای مقایسه منبع قدرت تخصص به تفکیک رشته تحصیلی۱۶۵
جدول ۴-۲-۱۱ – ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سابقه مدیریت ۱۶۸
جدول ۴-۲-۱۲- ضریب همبستگی بین منابع قدرت و سنوات خدمت ۱۷۰
جدول ۴-۲-۱۳- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه یک ۱۷۱
جدول ۴-۲-۱۴- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه دو ۱۷۲
جدول ۴-۲-۱۵- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه سه ۱۷۳
جدول ۴-۲-۱۶- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه چهار….. ۱۷۴
جدول ۴-۲-۱۷- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه پنج ….. ۱۷۵
جدول ۴-۲-۱۸- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه شش ۱۷۶
جدول ۴-۲-۱۹- آزمون کروسکال والیس برای بررسی منابع قدرت در ناحیه هفت ۱۷۷
فهرست نمودارها
نمودار ۴-۱-۱- نمودار میلهای منابع قدرت سازمانی……. ۱۳۹
نمودار ۴-۱-۲- نمودار میلهای منبع قدرت پاداش………. ۱۴۱
نمودار ۴-۱-۳ نمودار میلهای منبع قدرت اجبار……….. ۱۴۲
نمودار ۴-۱-۴- نمودار میله ای منبع قدرت قانون……… ۱۴۳
نمودار ۴-۱-۵- نمودار میلهای منبع قدرت مرجعیت …….. ۱۴۴
نمودار ۴-۱-۶- نمودار میلهای منبع قدرت تخصص……….. ۱۴۵
نمودار ۴-۱-۷- نمودار میلهایارتباطات اثربخش……….. ۱۴۹
نمودار ۴-۱-۸- نمودار میلهای بازخور………………. ۱۵۰
نمودار ۴-۱-۹- نمودار میلهایتعدد کانالهای ارتباطی …. ۱۵۱
نمودار ۴-۱-۱۰- نمودار میلهای اثربخشی ارتباطات سازمانی ۱۵۲
نمودار ۴-۱-۱۱- نمودار میلهای مولفه اثربخشی غالب…… ۱۵۳
نمودار ۴-۱-۱۲- نمودار میلهای رشته تحصیلی…………. ۱۵۴
نمودار ۴-۱-۱۳- نمودار میلهای مدرک تحصیلی…………. ۱۵۷
پیوستها
پرسشنامه اثربخشی ارتباطات سازمانی
پرسشنامه منابع قدرت
معرفینامه و مجوز جهت فعالیتهای میدانی
محاسبات آماری
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .