پایان نامه غزل روایی و سایر انواع آن در اشعار قیصر امین پور و سید حسن حسینی
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۵۵ صفحه
رشتــه : ادبیات فارسی
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده
غزل شکل نهایی و تکامل یافته ی شعر ماست و شاید بتوان گفت قدیمی ترین قالبی است که در شعر فارسی توانسته است حیات خود را به هزاره ی جدید بکشاند و این کار کوچکی نیست . یکی از شاعران برجسته ی معاصر ایران که خلاقیّت و آفرینندگی را با پژوهش و تتبّع جمع آوری کرده است و هم محافل ادبی و هم جامعه ی دانشگاهی او را در زمان حیاتش جدّی گرفت ، مرحوم قیصر امین پور است . قالب غزل در همه ی پنج مجموعه ی شعری قیصر امین پور دیده می شود. موضوع این پژوهش بررسی غزل های روایی در غزل های قیصر امین پور می باشد . غزل روایی غزلی است که در محور عمودی خود ، به نقل رویدادی بپردازد ، رویدادی که شرح آن ، درون غزل باشد و کل ساختار غزل را در برگیرد . هر غزل روایی ، از سه بخش مقدمه ، تنه و پایان تشکیل شده است.عناصر داستانی در غزل روایی وجوددارند که عبارتند از : شخصیت ، صحنه ، پیرنگ ، زاویه دید ، عمل داستانی ، حادثه ، گفتگو ، مضمون ، اوج ، گره گشایی و نتیجه گیری.
واژگان کلیدی : غزل _ غزل روایی _ عناصر داستان _ قیصر امین پور
فهرست
فصل اول مقدمه و روش تحقیق.. ۱
۱-۱-کلیات… ۲
۱-۲- فرضیه ها ۲
۱-۳- روش کار. ۲
۱-۴- سابقه و ضرورت انجام تحقیق.. ۳
۱-۵-روش و ابزار گردآوری اطلاعات… ۳
۱-۶-جامعه ی آماری.. ۳
۱-۷-شعر و آفرینش… ۳
۱-۸-شعر و فرهنگ شاعر. ۵
۱-۲-ساختار ( structure ) یا ساخت ……………………………………………………………………………………..۶
۱-۳-زمینه ی تاریخی ساختارگرایی…………………………………………………………………………………………….۷
۱-۴-اصول ساختار گرایی………………………………………………………………………………………………………….۸
۱-۴-۱-دید همزمانی و درزمانی…………………………………………………………………………………………………۷
۱-۴-۲-زبان وگفتار………………………………………………………………………………………………………………….۷
۱-۴-۳-دال و مدلول…………………………………………………………………………………………………………………۸
۱-۴-۴-روابط هم نشینی و جانشینی…………………………………………………………………………………………..۸
۱-۵-اهداف ساختارگرایی………………………………………………………………………………………………………….۸
۱-۵-۱-ساختار شعر کلاسیک فارسی ………………………………………………………………………………………..۹
۱-۵-۲-ساختار شعر نو فارسی ………………………………………………………………………………………………….۹
۱-۶-شعر روایتی …………………………………………………………………………………………………………………..۱۰
۱-۶-۱-شعر روایی در ادبیات فارسی………………………………………………………………………………………..۱۰
۱-۶-۲-انواع اشعار روایی……………………………………………………………………………………………………….۱۰
۱-۶-۲-۱-اشعار غنایی ( lyric poetry )……………………………………………………………………………….12
۱-۶-۲-۲-اشعار عرفانی – تعلیمی (mystic- didactic poetry )………………………………………….13
۱-۶-۳-شعر روایی در ادبیات معاصر فارسی……………………………………………………………………………..۱۴
۱-۶-۴-شعر روایی در ادبیات غربی………………………………………………………………………………………….۱۴
فصل دوم……………………………………………………………………………………………………………………………….۱۸
۲-۱-قیصر امین پور………………………………………………………………………………………………………………..۱۹
۲-۲-حوزه های هنری شاعر…………………………………………………………………………………………………….۲۰
۲-۳-کاربرد واژگان امروزی…………………………………………………………………………………………………….۲۴
۲-۴-آثار پور قیصر امین…………………………………………………………………………………………………………۲۴
۲-۵-قالب های شعری……………………………………………………………………………………………………………۲۵
۲-۶-سید حسن حسینی………………………………………………………………………………………………………….۲۷
۲-۷-معرفی شعر سید حسن حسینی…………………………………………………………………………………………۲۸
۲-۸-اسطوره در شعر حسینی…………………………………………………………………………………………………..۲۹
۲-۹-آثار سید حسن حسینی…………………………………………………………………………………………………….۳۰
فصل سوم………………………………………………………………………………………………………………………………۳۱
۳-۱-غزل در پویه ی تاریخ……………………………………………………………………………………………………..۳۲
۳-۱-۱-معنای لغوی واصطلاحی غزل……………………………………………………………………………………….۳۳
۳-۱-۲-مضامین و زبان مشخص و محدود غزل…………………………………………………………………………۳۴
۳-۱-۳-غزل در عربی……………………………………………………………………………………………………………..۳۵
۳-۱-۴-غزل در غرب……………………………………………………………………………………………………………..۳۵
۳-۲-سیر تحول تاریخی غزل…………………………………………………………………………………………………..۳۵
۳- ۲-۱-اشعار غنایی در ایران پیش از اسلام………………………………………………………………………………۳۵
۳-۲-۲-غزل در ایران پس از اسلام…………………………………………………………………………………………..۳۶
۳-۲-۳-تغزل چیست ؟…………………………………………………………………………………………………………..۳۶
۳-۲-۴-فرق غزل و تغزل………………………………………………………………………………………………………..۳۸
۳-۲-۵-دوره رواج غزل ( آغاز قرن ششم تا پایان قرن نهم )………………………………………………………..۴۰
۳-۲-۶-شاعران موثر در تحول غزل………………………………………………………………………………………….۴۲
۳-۲-۷-غزل عارفانه یا سیر تحول غزل از نظر معنی…………………………………………………………………..۴۳
۳-۲-۸-غزل در نیمه اول قرن نهم تا اواسط قرن دوازدهم……………………………………………………………۴۵
۳-۲-۹-غزل در دوره ی بازگشت ( از اواسط قرن دوازدهم تا دوران مشروطیت )………………………….۴۶
۳-۲-۱۰-غزل دوران معاصر ( از دوران مشروطیت تا عهد حاضر )………………………………………………۴۶
۳-۳-انواع ساختار غزل ………………………………………………………………………………………………………….۴۷
۳-۳-۱-انواع ساختارهای اصلی یا پایه………………………………………………………………………………………۴۷
۳-۳-۱-۱-ساختار خطاب ………………………………………………………………………………………………………۴۹
۳-۳-۱-۱-۱-انواع مخاطب ……………………………………………………………………………………………………۵۱
۳-۳-۱-۲-ساختار غیبت ………………………………………………………………………………………………………..۵۳
۳-۳-۱-۳-ساختار حدیث نفس ………………………………………………………………………………………………۵۵
۳-۳-۱-۳-۱-تک گویی درونی ……………………………………………………………………………………………..۵۵
۳-۳-۱-۳-۲-تک گویی نمایشی ……………………………………………………………………………………………۵۵
۳-۳-۱-۳-۳-حدیث نفس یا خود گویی ………………………………………………………………………………….۵۶
۳-۳-۱-۳-ساختار گفتگو ……………………………………………………………………………………………………….۵۷
فصل چهارم…………………………………………………………………………………………………………………۵۸
۴-۱-یک داستان کوتاه ……………………………………………………………………………………………………………۵۹
۴-۲-غزل هایی که حاوی داستانند؛ اما دارای ساختار روایی نیستند ……………………………………………..۶۰
۴-۲-۱-غزل هایی که دارای تلمیح هستند…………………………………………………………………………۶۰
۴-۲-۲-غزل هایی که حاوی یک حکایت هستند……………………………………………………………………….۶۰
۴-۲-۳-غزل های دارای مقدمه برای گفتگو ……………………………………………………………………………..۶۱
۴-۲-۴-غزل های ارجاعی………………………………………………………………………………………………………۶۲
۴-۲-۴-۱-رخدادهای شخصی…………………………………………………………………………………………………۶۲
۴-۲-۴-۲ رخدادهای تاریخی…………………………………………………………………………………………………..۶۳
۴-۲-۴-۳-رخدادهای مذهبی – اساطیری………………………………………………………………………………….۶۴
۴-۳- تعریف غزل روایی…………………………………………………………………………………………………………۶۴
۴-۴- بخش های اصلی یک غزل روایی …………………………………………………………………………………..۶۵
۴-۴-۱- مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………..۶۵
۴-۴-۲- تنه ………………………………………………………………………………………………………………………….۶۶
۴-۴-۳ –پایان………………………………………………………………………………………………………………………..۶۶
۴-۵- داستان و عناصر آن………………………………………………………………………………………………………..۶۸
۴-۵-۱- داستان……………………………………………………………………………………………………………………..۶۸
۴-۵-۲-قصه ……………………………………………………………………………………………………………………….۶۹
۴-۶- کیفیت عناصر داستانی در غزل روایی………………………………………………………………………………۷۰
۴-۶-۱- شخصیت (character) ………………………………………………………………………………….70
۴-۶-۱-۱- شخصیت ها بر اساس میزان نقش آنها در داستان……………………………………………………….۷۰
۴-۶-۱-۱-۱- شخصیت مخالف……………………………………………………………………………………..۷۰
۴-۶-۱-۱-۲-شخصیت مقابل………………………………………………………………………………………………….۷۰
۴-۶-۱-۱-۳-شخصیت همراز………………………………………………………………………………………………….۷۰
۴-۶-۱-۲-انواع شخصیت ها براساس تمایزات فردی………………………………………………………………….۷۱
۴-۶-۱-۳- انواع شخصیت ها بر اساس تحول آنها در داستان ……………………………………………………..۷۱
۴-۶-۱-۴- شخصیت ها در غزل روایی ……………………………………………………………………………………۷۱
۴-۶-۱-۴-۱ -شخصیت های اصلی………………………………………………………………………………………….۷۱
۴-۶-۱-۴-۲- شخصیت های فرعی که خود به سه دسته تقسیم می شوند……………………………………..۷۱
۴-۶-۲- صحنه …………………………………………………………………………………………………………………….۷۲
۴-۶-۲-۱-صحنه ی فراخ منظر و صحنه نمایشی………………………………………………………………………۷۳
۴-۶-۲-۲- صحنه فراخ منظر و نمایشی در غزل روایی ………………………………………………………………۷۳
۴-۶-۲-۱- صحنه در غزل روایی …………………………………………………………………………………………….۷۴
۴-۶-۲-۱-۱-زمان………………………………………………………………………………………………………………….۷۴
۴-۶-۲-۱-۲ مکان …………………………………………………………………………………………………………………۷۴
۴-۶-۳- پیرنگ………………………………………………………………………………………………………………………۷۵
۴-۶-۳-۱-تفاوت داستان با پیرنگ …………………………………………………………………………………………..۷۵
۴-۶-۳-۲- انواع پیرنگ …………………………………………………………………………………………………………۷۵
۴-۶-۳-۳ پیرنگ در غزل روایی……………………………………………………………………………………………….۷۶
۴-۶-۳-۳-۱- انواع غزل روایی از نظر وجود پیرنگ ………………………………………………………………….۷۶
۴-۶-۳-۳-۲- انواع غزل روایی از نظر نوع پیرنگ …………………………………………………………………….۷۸
۴-۶-۴- زاویه ی دید ……………………………………………………………………………………………………………۷۹
۴-۶-۴-۱ -زاویه ی دید درونی ……………………………………………………………………………………………..۷۹
۴-۶-۴-۱-۱- راوی – قهرمان ………………………………………………………………………………………………..۸۰
۴-۶-۴-۱-۲- راوی – ناظر ……………………………………………………………………………………………………۸۰
۴-۶-۴-۲- زاویه ی دید بیرونی ……………………………………………………………………………………………..۸۰
۴-۶-۴-۴- زاویه ی دید در غزل روایی …………………………………………………………………………………..۸۰
۴-۶-۵- عمل داستانی ……………………………………………………………………………………………………………۸۱
۴-۶-۶ حادثه ……………………………………………………………………………………………………………………….۸۲
۴-۶-۶-۱- حادثه ی استقلال یافته ………………………………………………………………………………………….۸۲
۴-۶-۶-۲ -حوادث اصلی و فرعی ………………………………………………………………………………………….۸۲
۴-۶-۶-۳- حادثه در غزل روایی …………………………………………………………………………………………….۸۳
۴-۶-۷-گفتگو………………………………………………………………………………………………………………………۸۳
۴-۶-۷ -۱-گفتگو در غزل روایی ……………………………………………………………………………………………۸۴
۴-۶-۸- مضمون یا درون مایه…………………………………………………………………………………………………۸۴
۴-۶-۸-۱- انواع درون مایه ……………………………………………………………………………………………………۸۴
۴-۶-۸-۲- درون مایه در غزل روایی ………………………………………………………………………………………۸۵
۴-۶-۹- کشمکش………………………………………………………………………………………………………………….۸۵
۴-۶-۹-۱- انواع کشمکش……………………………………………………………………………………………………..۸۶
۴-۶-۹-۱-۱- کشمکش جسمانی…………………………………………………………………………………………….۸۶
۴-۶-۹-۱-۲- کشمکش ذهنی ………………………………………………………………………………………………..۸۶
۴-۶-۹-۱-۳- کشمکش اخلاقی………………………………………………………………………………………………۸۶
۴-۶-۹-۲- کشمکش در غزل روایی ………………………………………………………………………………………..۸۶
۴-۶-۱۰- اوج……………………………………………………………………………………………………………………….۸۶
۴-۶-۱۰-۱- اوج در غزل روایی ……………………………………………………………………………………………..۸۷
۴-۶-۱۱- گره گشایی و نتیجه گیری ……………………………………………………………………………………….۸۷
۴-۶-۱۱-۱- گره گشایی و نتیجه گیری در غزل روایی ……………………………………………………………..۸۷
فصل پنجم ……………………………………………………………………………………………………………………………۸۹
۵-۱-درآمدی بر شعر و شعرای مورد بحث……………………………………………………………………………….۹۰
۵-۲- غزلهای روایی…………………………………………………………………………………………………………….۹۱
۵-۲-۱- بررسی داستان های روایی و عناصر آن ……………………………………………………………………….۹۲
۵-۳- غزلهای غیر روایی عبارتند از………………………………………………………………………………………۹۸
۵-۳-۱- غزلهای ارجاعی……………………………………………………………………………………………………..۹۸
۵-۳-۱-۱- رخدادهای تاریخی – مذهبی ……………………………………………………………………………….۹۹
۵-۳-۱-۲-رخدادهای شخصی …………………………………………………………………………………………….۱۱۴
۵-۳-۱-۳- رخداد مذهبی اساطیری……………………………………………………………………………….۱۲۴
۵-۳-۲-غزل هایی که دارای تلمیح هستند……………………………………………………………………………….۱۳۲
۵-۳-۳-غزل های دارای مقدمه برای گفتگو ……………………………………………………………………۱۴۶
نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………………………………….۱۴۸
فهرست منابع و مآخذ……………………………………………………………………………………………………………۱۵۰
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .