پایان نامه گذري و نظري بر سقاخانه
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: 168 صفحه
رشتــه : هنر – معماری
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه……………………………………………………………………………………………………….. 1
فصل اول : نماد و نگرشي نمادين
1-1 نماد و نگرش نمادين به هستي ……………………………………………………………. 6
1-2 نماد و نقش آن در زندگي ………………………………………………………………… 10
فصل دوم : سقاخانه
2-1وجود افتراق فضاهاي سنتي و مدرن……………………………………………………. 13
2-1-1 شناختي از دو واژه «نوگرايي» و «سنت گرايي»……………………………….. 13
2-1-2 گرايش به فضاهاي شهري سنتي ……………………………………………………. 14
2-1-3 مقايسه فضاهاي سنتي و مدرن ……………………………………………………… 16
2-2 فرهنگ واژگاني سقاخانه …………………………………………………………………… 18
2-3 علل پيدايش سقاخانه ……………………………………………………………………….. 24
2-4 دو عنصر اساسي در سقاخانه …………………………………………………………… 31
2-4-1 آب………………………………………………………………………………………………. 32
2-4-1-1 آب عنصر مقدس و مشترک در اديان پهنه ي ايران زمين………………. 34
2-4-1-2 آب در ديگر آيين هاي باستاني……………………………………………………. 36
2-4-1-3 آب در اديان و آيين ها……………………………………………………………….. 37
2-4-1-3-1 آب در ديانت يهود…………………………………………………………………. 37
2-4-1-3-2 آب در مسيحيت ……………………………………………………………………. 38
2-4-1-3-3 آب در آيين مندائي و صابئين ………………………………………………… 38
2-4-1-3-4 آب در اسلام ……………………………………………………………………….. 39
الف : بازتاب آب در اسلام ………………………………………………………………………… 39
ب: آب در عرفان اسلامي – ايراني …………………………………………………………….. 40
ج: آب ، واقعه كربلا و آب تربت …………………………………………………………………. 42
د: آب و مذهب دو روي يك سكهاند در سقا خانه ………………………………………… 45
2-4- 2 آتش ………………………………………………………………………………………….. 50
2-4-2-1 آتش و نور در ايران باستان ……………………………………………………… 50
2-4-2-1-1 اهميت آتش و نور درجهان بيني آفرينش ايران باستان …………….. 53
2-4-2-1-2 آتش و نور واسطوره هاي آن در فرهنگ آريايي ……………………… 53
2-4-2-2 كاركرد رمزهاي آتش و نور در اسلام ……………………………………….. 54
2-4-2-3 كاركرد رمزهاي آتش و نور در ايران ………………………………………… 55
2-4-2-4 نور و هنر ……………………………………………………………………………….. 56
2-5 معماري سقا خانه …………………………………………………………………………….. 57
2-6 عناصر نمادين سقا خانه ……………………………………………………………………. 60
2-6-1 آينه …………………………………………………………………………………………….. 61
2-6-2 شمع ( چراغ نفتي ، لوستر ) ……………………………………………………………. 63
2-6-2-1 شعله شمع ………………………………………………………………………………. 64
2-6-2-2 سوگند به نور و روشنايي و فروغ و شمع افروزي ………………………. 66
2-6-2-3 شمع گرداني در مراسم مقدس …………………………………………………… 67
2-6-2-4 شمع در سقا خانه : آتش و آب ………………………………………………….. 67
2-6-3 قفل …………………………………………………………………………………………….. 68
2-6-4 آدمكهاي فلزي ……………………………………………………………………………… 70
2-6-5 پنجه ………………………………………………………………………………………….. 72
2-6-6 چشم …………………………………………………………………………………………… 74
2-6-7 ظرف سقا خانهاي ………………………………………………………………………… 75
2-6-8 ستاره …………………………………………………………………………………………. 76
2-7 تزئينات ديگر سقاخانه ………………………………………………………………………. 76
2-7 -1 کتيبه نويسي………………………………………………………………………………… 76
2-7-2 سنگاب…………………………………………………………………………………………. 80
2-8 رنگ در سقاخانه ……………………………………………………………………………… 81
2-8-1 پيشينه اي از رنگ ………………………………………………………………………… 81
2-8-2 خواص رنگ سبز …………………………………………………………………………. 82
2-8-2-1 مسرت بخشي و شاد آور بودن …………………………………………………. 83
2-8-2-2 تقويت تحمل پذيري و صبر ……………………………………………………….. 83
2-8-3 رنگ سبز در سقاخانه …………………………………………………………………… 84
2-9 معرفي تعدادي از سقاخانههاي معروف
2-9-1 سقاخانه عزيز الله …………………………………………………………………………. 90
2-9-2 سقاخانه سردر مجلسي …………………………………………………………………. 92
2-9-3 سقاخانه طوقچي …………………………………………………………………………… 93
2-9-4 سقاخانه آقا ميرزا اسدالله روضاتي …………………………………………………. 95
2-9-5 سقاخانه در دشت ………………………………………………………………………… 97
2-9-6 سقاخانه حاج آقا شجاع …………………………………………………………………. 99
2-9-7 سقاخانه پنج شنبه دين ………………………………………………………………… 101
2-9-8 سقاخانه قديمي رو به روي سردر مسجد جورجيو ………………………… 103
2-9-9 سقاخانههاي درب امام ……………………………………………………………….. 105
2-9-9-1 سقاخانه دالان درب امام ………………………………………………………… 105
2-9-9-2 سقاخانه صحن شمالي درب امام …………………………………………….. 106
2-9-9-3 سقاخانه مجاور درب امام ……………………………………………………… 107
2-9-10 سقا خانه مسجد حكيم ………………………………………………………………. 108
2-9-11 سقا خانه هارونيه …………………………………………………………………….. 109
2-9-12 سقاخانه درب كوشك ……………………………………………………………….. 110
2-9-13 سقاخانه بيدآباد ……………………………………………………………………….. 110
2-9-14 سقاخانه حاج محمد جعفر ………………………………………………………….. 111
2-9- 15 سقاخانه قصر در دشت …………………………………………………………… 112
2-9-16 سقاخانه گرگ يراق …………………………………………………………………… 113
2-9-17 سقاخانه گذرهارونيه ………………………………………………………………… 114
2-9-18 سقاخانه حاج علي …………………………………………………………………….. 115
2-9- 19 سقاخانه آقانور ……………………………………………………………………….. 116
2-9-20 سقاخانه تركها …………………………………………………………………………. 117
2-9- 21 سقاخانه مسجد سيد ………………………………………………………………… 118
2-9-22 سقا خانه تاج الدين ……………………………………………………………………. 119
2-9-23 سقاخانه مسجد لبنان ………………………………………………………………… 120
2-9- 24 سقاخانه مسجد ذكر الله ……………………………………………………………. 121
فصل سوم : مكتب سقا خانه
3-1 مكتب سقا خانه و پيدايش آن …………………………………………………………… 122
3-2 هنرمندان مكتب سقا خانه ………………………………………………………………… 127
3-2-1 منصور قندريز …………………………………………………………………………… 127
3-2-2 حسين زنده رودي ……………………………………………………………………… 129
3-2-3 پرويز تناولي ……………………………………………………………………………… 131
3-2-4 فرامرز پيل آرام …………………………………………………………………………. 133
3-2-5 ژازه طباطبايي ……………………………………………………………………………. 134
3-2-6 جعفر روحبخش …………………………………………………………………………. 135
3-2-7 مسعود عربشاهي ……………………………………………………………………….. 135
3-2-8 ناصر اويسي ……………………………………………………………………………… 137
3-2-9 صادق تبريزي ……………………………………………………………………………. 138
3-3 تطبيق برخي آثار هنرمندان سقاخانه با ادعيه و طلسمات …………………….. 139
3-4 نمونهاي ديگر از آثار هنرمندان معاصر با نگاه سقاخانهاي …………………. 145
نتيجه گيري …………………………………………………………………………………………… 152
گزارش كار عملي ………………………………………………………………………………….. 154
منابع …………………………………………………………………………………………………….165
اين تحقيق گذري است بر يكي از موضوعاتي كه چندين سالي است پيرامون آن خيلي صبحتي وجود ندارد و يا اگر باشد بسيار محدود است . هنوز هم اين مكان تاريخي – مذهبي كه ريشه در نگرش هاي ديني ما دارد و کم کم با يك سري باورها و عقايد عجين شده ، در نظر بسياري از اهميت خود ساقط نشده و فقط گرد و غبار زمانه بر روي آن نشسته است .
در اين تحقيق سعي كردهام با کنکاشي در تاريخ مطالبي پيرامون علل پيدايش سقاخانه، معماري ظاهري آن ، عناصر ونشانههاي نمادين در آن ، كه هر يك براي مردم معنا و مفهومي دارد را بگنجانم و از ديگر سو به پيوند سقاخانه و هنر پرداخته و نمونه هايي از اين آثار ارائه گرديده است ،كه در طول اين پروژه ميتوانيد ملاحظه فرماييد و با اين آرزو که موثر واقع شود.
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .