پایان نامه تکنیک های یکپارچگی و نقش معماری سرویس گرا در یکپارچه سازی سازمان
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۸۵ صفحه
رشتــه : کامپیوتر
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده :
امروزه یکی از راهحلهای نوین به منظور ساخت سیستمهای کاربردی سازمانی، راهحل مبتنی بر سرویس تلقی میشود. بعلاوه معماری مبتنی بر سرویس به عنوان یکی از شیوههای معماری پیشرو در راهحلهای سازمانی نیز مطرح است. تاکنون فعالیتهای تحقیقاتی و کاربردی زیادی جهت ارائه فناوریها، محصولات و استاندارهای محاسباتی مبتنی بر سرویس انجام شده است، ولی کارهای گزارش شده بسیاری در زمینه تحلیل و طراحی سرویسها(مدلسازی سرویسگرا) موجود است که همین کارهای محدود نیز در بردارندهی مشکلاتی هستند. شیوههای ارائه شده نیز دارای مشکلاتی میباشند. با توجه به کاستیهای موجود در این پژوهش مبتنی بر هدف زیر شکل گرفته است:
“ارائه یک چارچوب شامل تکنیکها، روشها و ابزارهای مربوطه جهت یکپارچهسازی سازمان و استخراج سرویسها بر مبنای معماری سرویسگرا برای سیستمهای جامع یکپارچهسازمانی و با توجه به مدل فرایندهای سازمانی ایجاد میشود. این اقدام به جهت رسیدن به راهحلی با کیفیت(پشتیبانی از تکامل سازمان، بهینه با توجه به اصول سرویسگرایی) صورت میپذیرد.”
به منظور توسعه یکپارچگی سیستمهای کاربردی سازمانی سطح تجرید اجزائ معماری میبایست به اندازه سطح تجرید دامنه کاری سازمان ارتقائ یافته باشد.رویکردهای سنتی شئگرایی و مبتنی بر مولفه برای ساخت چنین سیستمهایی، ناکافی بوده و منجر به ایجاد رویکرد نوین مبتنی بر سرویس که از سطح تجرید بالاتری برخوردار است، شده است. معماری مبتنی بر سرویس به عنوان یکی از سبکهای معماری پیشرو در راهحلهای سازمانی نیز مطرح است. این سبک معماری نه تنها راجع به محصولات و استاندار مربوطه است، بلکه به سایر جنبههای توسعه سیستم، نظیر تحلیل طراحی راهحل نیز مرتبط است. موضوع اصلی این پروژه در بر گیرندهی مراحل اولیه چرخه حیات راهحل مبتنی بر سرویس است که تحلیل و طراحی سرویسها نامیده میشود.
عنوان صفحه
فصل اول: کلیات تحقیق
۱٫۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………. ۲
۱٫۲ طرح مسئله …………………………………………………………………………………………………….. ۳
۱٫۳ اهداف تحقیق………………………………………………………………………………………………… ۴
۱٫۴ محدوده تحقیق…………………………………………………………………………………………. ۴
۱٫۵ مراحل انجام تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۵
۱٫۶ساختار پایان نامه……………………………………………………………………………………………. ۸
فصل دوم: یکپارچهسازی در سازمان و سیستمهای اطلاعاتی
۲٫۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………. ۱۰
۲٫۲مدلهای سازمانی……………………………………………………………………………………………… ۱۱
۲٫۲٫۱ مدل فرایندی کسب و کار سازمان …………………………………………………………………………………. ۱۱
۲٫۲٫۲ مدل موجودیتهای کسب و کار سازمانی ……………………………………………………………………………. ۱۳
۲٫۳ یکپارچهسازی در سازمان………………………………………………………………………….. ۱۳
۲٫۴ یکپارچهسازی در سیستمهای اطلاعاتی…………………………………………………………………………. ۱۵
۲٫۵ رهیافتهای مهم یکپارچگی …………………………………………………………………………………………… ۱۶
۲٫۵٫۱ یکپارچگی دادهای ………………………………………………………………………………………………………….. ۱۷
۲٫۵٫۲ برنامههای کاربردی نقطه به نقطه…………………………………………………………………………………… ۱۷
۲٫۵٫۳ پرتالها………………………………………………………………………………………………………………………… ۱۸
۲٫۵٫۴ یکپارچگی دلال ……………………………………………………………………………………………………….. ۱۹
۲٫۵٫۵ SOA with ESB……………………………………………………………………………………………………………… 20
۲٫۶ روشهای مهم یکپارچگی……………………………………………………………………………………………………… ۲۰
۲٫۷ تعریف یکپارچگی کاربردی سازمانی……………………………………………………………………………………….. ۲۳
۲٫۸ تعریف و قابلیتهای یکپارچگی کاربردی سازمانی…………………………………………………………………. ۲۶
۲٫۹رقابت در یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی سازمانی……………………………………………………….. ۲۷
۲٫۹٫۱سطح پشتیبانی تکنولوژی…………………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲٫۹٫۲محدودیت تکنولوژیکی و اجرایی………………………………………………………………………………………….. ۲۷
۲٫۹٫۳بودن به یکپارچه شدن با سیستمهای دیگر………………………………………………………………………. ۲۸
۲٫۹٫۴ نمایش جزئیات سطح پائین…………………………………………………………………………………………… ۲۸
۲٫۱۰ انواع یکپارچهسازی بر اساس ضعیف یا قوی بودن…………………………………………………………… ۲۹
۲٫۱۱ انتخاب فروشندگانEAI………………………………………………………………………………………………………… 30
۲٫۱۱٫۱عمده تهیه کنندگانMOM……………………………………………………………………………………………. 31
۲٫۱۱ نتیجه گیری………………………………………………………………………………………………. ۳۱
فصل سوم: ارزیابی فناوریهای یکپارچگی کاربردی سازمانی
۳٫۱ مقدمه ………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۴
۳٫۲ فناوریهای یکپارچهسازی نقطه به نقطه…………………………………………………………………………………………….. ۳۵
۳٫۳محصولات یکپارچهسازی برنامه کاربردی سازمانی……………………………………………………………………………….. ۳۶
۳٫۴ آداپتورها………………………………………………………………………………………………………………………………… ۳۷
۳٫۵ فناوریهای یکپارچهسازی پایگاه داده با پایگاه داده……………………………………………………………………………. ۳۸
۳٫۶ فناوریهای یکپارچهسازی با استفاده از انبار داده………………………………………………………………………………. ۴۰
۳٫۷ یکپارچهسازی با استفاده از سرویس دهنده برنامه کاربردی………………………………………………………………. ۴۲
۳٫۸ سرویسهای وب ………………………………………………………………………………………………………………. ۴۴
۳٫۹مقایسه سرویسهای وب و یکپارچگی برنامههای کاربردی سازمانی……………………………………………………. ۴۰
۳٫۱۰تعریف و مقایسهEDI…………………………………………………………………………………………………………. 47
۳٫۱۱ مقایسه سرویسهای وب،EAI,EDI………………………………………………………………………………………. 47
۳٫۱۲مقایسه معماری سرویسگرا و یکپارچگی کاربردی سازمانی…………………………………………………………….. ۵۰
۳٫۱۳ نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………. ۵۱
فصل چهارم: نقش معماری سرویسگرا در یکپارچگی
۴٫۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………………………. ۵۳
۴٫۲ سرویس چیست؟…………………………………………………………………………………………………… ۵۳
۴٫۲٫۱مفهوم استخراج سرویس…………………………………………………………………………………………… ۵۴
۴٫۲٫۲ اهمیت استخراج سرویس………………………………………………………………………………………….. ۵۴
۴٫۲٫۳ تفاوت سرویس و معماری سرویسگرا……………………………………………………………………………………………….. ۵۵
۴٫۳ معرفی و تعریف معماری سرویسگرا…………………………………………………………………………………………………… ۵۶
۴٫۳٫۱ اصول سرویسگرایی………………………………………………………………………………………………………. ۵۸
۴٫۳٫۱٫۱ قابلیت استفاده مجدد از سرویس …………………………………………………………………………………………………. ۵۹
۴٫۳٫۱٫۲ اتصال سست سرویس………………………………………………………………………………………………………… ۵۹
۴٫۳٫۱٫۳ قرارداد رسمس برای تعامل………………………………………………………………………………………….. ۶۰
۴٫۳٫۱٫۴ کپسول سازی سرویس……………………………………………………………………………………………………………. ۶۰
۴٫۳٫۱٫۵ قابلیت ترکیب سرویس………………………………………………………………………………………………………. ۶۱
۴٫۳٫۱٫۶ خودمختاری سرویس……………………………………………………………………………………………………….. ۶۱
۴٫۳٫۱٫۷ بی وضعیتی سرویس…………………………………………………………………………………………………………………… ۶۱
۴٫۳٫۱٫۸ قابلیت کشف سرویس…………………………………………………………………………………………………………………. ۶۲
۴٫۳٫۱٫۹ بررسی فاکتور دانه بندی سرویس……………………………………………………………………………………….. ۶۲
۴٫۳٫۲مدل مفهومی معماری سرویسگرا……………………………………………………………………………………………………… ۶۴
۴٫۳٫۳ چرخه حیات معماری سرویسگرا…………………………………………………………………………………………………….. ۶۵
۴٫۳٫۴ چالشهای معماری سرویسگرا………………………………………………………………………………………………………… ۶۶
۴٫۴کاربردهای معماری سرویسگرا در یکپارچگی………………………………………………………………………………………. ۶۷
۴٫۴٫۱ یکپارچهسازی سیستمهای اطلاعاتی………………………………………………………………………………………… ۶۷
۴٫۴٫۲ یکپارچهسازی اتوماسیون فرایندهای سازمان در قالب اکستریشن……………………………………………………….. ۷۰
۴٫۴٫۳تعامل پذیری بین سازمانی…………………………………………………………………………………………………. ۷۱
۴٫۵پروتکلهای معماری سرویسگرا………………………………………………………………………………………………….. ۷۲
۴٫۵٫۱SOAP………………………………………………………………………………………………………………………………….. 72
۴٫۵٫۲ سرویسهای وب مبتنی بر SOAP…………………………………………………………………………………………… 73
۴٫۵٫۳WSDL……………………………………………………………………………………………………………. 73
۴٫۵٫BPEL………………………………………………………………………………………………………………… 73
۴٫۵٫۵ BPEL4WS………………………………………………………………………………………………………………….. 74
۴٫۵٫۶ UDDI…………………………………………………………………………………………………………………. 74
۴٫۶ مزایا و نتایج معماری سرویسگرا………………………………………………………………………………………….. ۷۵
۴٫۷ روشهای استخراج سرویس……………………………………………………………………………………………….. ۷۶
۴٫۸ نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………………………………… ۸۵
فصل پنجم: معماری سرویسگرا و یکپارچهسازی سیستمهای جامع
۵٫۱ مقدمه……………………………………………………………………………………………………………….. ۸۹
۵٫۲انواع یکپارچهسازی سیستمهای جامع………………………………………………………………………………………………….. ۸۹
۵٫۲٫۱ یکپارچهسازی دادهگرا………………………………………………………………………………………………………… ۸۹
۵٫۲٫۱٫۱انعکاس(تکرار)………………………………………………………………………………………………………………. ۹۰
۵٫۲٫۱٫۲ ایجاد فدراسیون اطلاعات…………………………………………………………………………………………………… ۹۱
۵٫۲٫۱٫۳ پردازش واسطها……………………………………………………………………………………………….. ۹۲
۵٫۲٫۲یکپارچهسازی بر اساس فرایند کاری …………………………………………………………………………………… ۹۲
۵٫۲٫۳یکپارچهسازی سرویسگرا ……………………………………………………………………………………………….. ۹۴
۵٫۲٫۳یکپارچهسازی درگاهگرا ……………………………………………………………………………………………….. ۹۵
۵٫۳ راهکار ترکیبی یکپارچهسازی سیستمهای جامع………………………………………………………………………………… ۹۶
۵٫۳٫۱گردآوری اطلاعات لازم و ایجاد مدلهای مربوطه…………………………………………………………………………………. ۹۶
۵٫۳٫۱٫۱ مدلسازی فرایندهای تجاری……………………………………………………………………………………………. ۹۶
۵٫۳٫۱٫۲تعریف و طبقه بندی سرویسها ………………………………………………………………………………………………………….. ۹۷
۵٫۳٫۱٫۳ایجاد مدل MetaDtata………………………………………………………………………………………………….. 98
۵٫۳٫۱٫۴ تعیین User Interfaceهای مشترک ………………………………………………………………………………………. ۹۸
۵٫۳٫۱٫۵ طراحی شبکه انتقال اطلاعات سیستم جامع ……………………………………………………………………….. ۹۸
۵٫۴چگونگی استفاده از ایزار یکپارچگی و ابزارBMP ………………………………………………………………………………. 99
۵٫۴٫۱ توزیع شدگی سرویسها در مدل BMP………………………………………………………………………………………… 100
۵٫۴٫۱٫۱ ملزومات این مدل …………………………………………………………………………………………….. ۱۰۱
۵٫۴٫۱٫۲چارچوب کارکرد …………………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۱
۵٫۴٫۲ ایجاد و مدیریت سرویسها……………………………………………………………………………………………………………. ۱۰۲
۵٫۴٫۲٫۱ملزومات این مدل……………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۳
۵٫۴٫۲٫۲ چارچوب کارکرد…………………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۳
۵٫۴٫۳ ایجاد مکانیزمی جهت تبادل اطلاعات بین سرویسها ………………………………………………………………….. ۱۰۳
۵٫۴٫۳٫۱ ملزومات این مدل………………………………………………………………………………………… ۱۰۵
۵٫۵ نتیجهگیری …………………………………………………………………………………………………………… ۱۰۵
فصل ششم: روش پیشنهادی استخراج سرویس برای یکپارچهسازی سازمان
۶٫۱ مقدمه …………………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۶٫۲ فرضیات……………………………………………………………………………………………….. ۱۰۸
۶٫۳ معرفی فرایند کلی روش پیشنهادی…………………………………………………………………………………. ۱۰۹
۶٫۴ تشریح فازها و فعالیتها و روش انجام فعالیتها……………………………………………………………………………… ۱۱۱
۶٫۴٫۱ فاز یک تحلیل سرویسگرایی…………………………………………………………………………….. ۱۱۱
۶٫۴٫۱٫۱ تحلیل حوزه کسب وکار…………………………………………………………………………………… ۱۱۱
۶٫۴٫۱٫۲ تحلیل سیستمهای موجود……………………………………………………………………………………… ۱۱۵
۶٫۴٫۲ فاز دوم:ارزیابی و بهینه سازی …………………………………………………………………………………….. ۱۱۷
۶٫۴٫۲٫۱ بررسی انطباق سرویسهای نامزد با اهداف سازمان…………………………………………………………………….. ۱۱۷
۶٫۴٫۲٫۱٫۱ تهیه درخت اهداف سازمانی………………………………………………………………………………………….. ۱۱۸
۶٫۴٫۲٫۱٫۲ تخصیص سرویسهای نامزد به اهداف سازمانی………………………………………………………………….. ۱۲۰
۶٫۴٫۲٫۱٫۳ تجزیه، ترکیب و یا ایجاد سرویس جدید………………………………………………………… ۱۲۴
۶٫۴٫۲٫۲ ارزیابی کیفیت سرویس………………………………………………………………………………………………. ۱۲۶
۶٫۴٫۲٫۲٫۱ بررسی امکان ارزیابی اصول سرویسگرایی……………………………………………………………………….. ۱۲۷
۶٫۴٫۲٫۲٫۲ ارزیابی قابلیت استفاده مجدد سرویسها………………………………………………………….. ۱۲۹
۶٫۴٫۲٫۲٫۳ ارزیابی اتصال سست سرویسها ……………………………………………………………………………….. ۱۲۹
۶٫۴٫۲٫۲٫۴ ارزیابی خود مختاری سرویسها………………………………………………………………………….. ۱۳۲
۶٫۴٫۲٫۲٫۵ ارزیابی قابلیت ترکیب سرویسها……………………………………………………………………… ۱۳۲
۶٫۴٫۲٫۲٫۶ اعمال اصلاحات لازم……………………………………………………………………………. ۱۳۵
۶٫۴٫۳ فاز سوم: سازماندهی…………………………………………………………………… ۱۳۷
۶٫۴٫۳٫۱ ارائه فهرست سرویسهای نهایی……………………………………………………………………………… ۱۳۷
۶٫۴٫۳٫۲ طبقه بندی سرویسها ……………………………………………………………………………………………… ۱۳۷
۶٫۴٫۳٫۲٫۱ سرویسهای کاری…………………………………………………………………………………….. ۱۳۸
۶٫۴٫۳٫۲٫۲ سرویسهای پایه………………………………………………………………………………………………….. ۱۳۹
۶٫۴٫۳٫۲٫۳ سرویسهای کاربردی………………………………………………………………………………………………. ۱۳۹
۶٫۴٫۴ فاز چهارم: ارائه تکنیک مناسب جهت یکپارچگی سازمان……………………………………………………………….. ۱۳۹
۶٫۵ نتیجه گیری……………………………………………………………………………………………………………… ۱۴۱
فصل هفتم: ارزیابی روش پیشنهادی
۷٫۱ مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………. ۱۴۵
۷٫۲ تعریف یک مورد موردی…………………………………………………………………………………………….. ۱۴۵
۷٫۲٫۱ مطالعه موردی : دانشگاه………………………………………………………………………………………….. ۱۴۶
۷٫۳ ارزیابی روش پیشنهادی در رابطه با کارهای قبلی…………………………………………………………….. ۱۴۹
۷٫۴ جمع بندی نتایج……………………………………………………………………………………….. ۱۵۲
فصل هشتم: نتیجهگیری
۸٫۱ نتیجهگیری………………………………………………………………………………. ۱۵۵
۸٫۲ آیا سرویسهای شناسایی شده، پشتیبانی کننده چابکی و تعاملپذیری در سازمان میباشد؟……. ۱۵۶
۸٫۳ آیا چارچوب ارائه شده از جامعیت برخوردار میباشد؟……………………………………………………………………. ۱۵۷
۸٫۴ کارهای بعدی………………………………………………………………………………… ۱۵۷
مراجع ……………………………………………………………………………………………………………….. ۱۶۱
واژگان و عبارات(انگلیسی به فارسی)…………………………………………………………………………… ۱۶۴
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .