پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۲۵ صفحه
رشتــه : هنر
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی تصویرسازی های کودکان ریزنقشی است که دستان کوچکشان طعم سختی کار را چشیده است، کودکانی که در کنار ما و با ما و در عین حال جدا از ما زندگی می کنند. تصویرسازی های آنان می تواند نمایانگر دنیای آنان باشد. بدین منظور از روش بداهه سازی استفاده شد، تا کودکان بتوانند با تخلیه روانی، احساسات درونی خود را کاملأ آزاد و به دور از قید و بندها بیان کنند.
بنابراین ضرورت داشت تا قبل از هر چیز مطالعاتی در مورد تعریف بداهه سازی و سوابق آن و همچنین در مورد فرآیند نقاشی کودکان و عوامل تأثیرگذار در آنها انجام پذیرد.
مهمترین نتیجه حاصله عبارتست از اینکه کودکان پیام خود را از رخدادهای ناپسند و خشن محیط کار، با رنگ ها و تصاویر ناخودآگاه و به ظاهر اتفاقی نقش می کنند، و انزجار و خشم خود را عیان می سازند.
هنر چیست؟
هنر، از مفاهیمی است که در زندگی فکری و عملی انسان بسیار حائز اهمیت است، و در حیات معنوی او و کیفیت زندگیش نقشی بس مهم و درخور توجه را ایفا میکند. هیچ جامعهی انسانی را نمیتوان یافت که در آن نشانههایی از پویشها و آفرینشهای هنری وجود نداشته باشد.
هنر از مهمترین خصیصههای بشری است و این سخن نیچه گزاف نیست که: «زندگی بدون هنر امکان ندارد.»
از فلسفه هگل چنین برمیآید که: «غایت هنر در آن است که هرگونه احساس خفته، تمایلات و شور و شوق را بیدار کند، به آنها جان بدمد، نهاد آدمی را سرشار کند و همهچیز را برای انسان فرهیخته و رشدکرده احساسپذیر کند. هنر میتواند آنچه را عاطفهی انسان در درونیترین و نهفته ترین زوایای روح دارد تجربه کند و بپروراند، آنچه را در ژرفا و امکانات متعدد و جنبههای گوناگون نهاد انسان است به جنبش درآورد و برانگیزاند و …»
یکی از اهداف هنر، پالایش نفسانی از عقدهها و کسب آرامش و حصول نوعی بهداشت روانی است. در تفکر دینی و عرفانی مهمترین هدف هنر برای هنرمند تقرب به حق است.
هنر، برترین نحوهی انتقال تمایلات راستین روح به آگاهی انسان است، لکن هنر تنها قادر است جلوهای محدود از حقیقت را در هیأت پدیدهی محسوس تجسم بخشد. واقعیت این است که هنر دیگر، آن انتظارات روح را برنمیآورد که پیشینیان و گذشتگان در آن میجستند و آن را تنها در هنر مییافتند. امروزه هنر حقیقت راستین و شادابی خود را از دست داده است. از این رو، در زمان ما نیاز به شناخت حقیقت هنر به مراتب بیش از دورانی است که هنر نیازهای مردم را کاملاً ارضا میکرد.
فهرست مطالب
پیشگفتار
مقدمه
فصل اول : درآمدی بر بداهه سازی
۱-۱- هنر چیست؟…………………….. ۱
۱-۱-۱- هنر در تفکر دینی و عرفانی… ۳
۱-۱-۲- هنر از منظر فلاسفه و متفکرین ۹
۱-۲- هنر مند کیست؟ …………….. ۱۱
۱-۳- دنیای جدید ……………….. ۱۴
۱-۴- خلاقیت ……………………. ۱۷
۱-۴-۱- نظریه های مختلف آفرینشگری ۱۹
۱-۴-۲- شرایط آفرینشگری…… ۲۴
۱-۴-۳- آفرینشگر ………… ۲۶
۱-۵- خیال …………………….. ۲۷
۱-۶- الهام ……………………. ۳۶
۱-۶-۱- الهام ماده خام آفرینشگری ۴۱
۱-۷- ناخودآگاه ………………… ۴۵
۱-۷-۱- رویا ……………. ۵۵
۱-۷-۲- نماد ……………. ۵۹
۱-۷-۳- سمبولیسم…………. ۶۵
۱-۷-۴- ذن ……………… ۶۹
فصل دوم : بداهه سازی
۲-۱- بداهه سازی چیست؟ ……………….
۲-۲- بداهه سازی در هنر ……………. ۸۲
۲-۲-۱- سوابق تاریخی بداهه سازی . ۸۷
فصل سوم : نقاشی کودک
۳-۱- فرآیند نقاشی کودک …………… ۱۱۰
۳-۱-۱- مراحل تکاملی نقاشی کودک. ۱۱۱
۳-۲- مراحل رشد ذهنی کودک …………. ۱۱۳
۳-۳- نقاشی کودک از نظر روانشناختی….. ۱۱۷
فصل چهارم : تصویرسازی کودکان کار
۴-۱- کودکان کار …………………. ۱۳۰
۴-۲- مراحل تصویرسازی کودکان کار……. ۱۳۵
۴-۲-۱- انتخاب رنگ …………….. ۱۳۵
۴-۲-۲- تصویرسازی ……………… ۱۴۵
۴-۳- تصویرسازی کودکان معمولی ……… ۱۶۱
۴-۴- تطبیق آثار کودکان کار و کودکان معمولی ۱۶۷
نتیجه گیری …………………… ۱۶۸
فهرست تصاویر……………………..
فهرست اعلام……………………….
کتابشناسی ……………………….
گزارش پروژه عملی………………….
تصاویر پروژه عملی…………………
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .