پایان نامه بررسی سفرهای روزانه و نقش مدیریت و برنامه ریزی شهری در هدفمند سازی آن
197,000 تومانمقطع: کارشناسی ارشد
تعداد صفحات: ۲۴۰ صفحه
رشتــه : جغرافیا
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده:
با توجه به اینکه شهر شهرکرد در استان چهارمحال و بختیاری رشد چندانی نداشته (چه از لحاظ کالبدی و چه از لحاظ برخی خدمات مانند تفریحی و تجاری ) و در سال ۱۳۸۹ (و سالهای پیش از آن) بیشترین جابجایی مسافر (۷۸٫۳% )از شهر شهرکرد ، به شهر اصفهان و اکثر آنها به صورت روزانه بوده است، این پژوهش سعی بر شناخت عوامل موثر در ایجاد این سفرها داشته است. که روش کار به صورت ترکیبی از روش های اسنادی- تحلیلی و میدانی بوده، بدین صورت که پس از تکمیل پرسشنامه برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای آماری (Excel ,Spss) استفاده شده است.آزمون آماری آلفای کورنباخ نشان داد که این پرسشنامه از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است. آزمون های فرضیات تحقیق نشان داد که اولا هیچگونه رابطه ای بین علت سفرهای روزانه و گروه های جمعیتی سفر کننده از شهرکرد به اصفهان وجود نداشته است ثانیا رابطه ی معناداری بین سیستم حمل و نقل شهری شهرکرد-اصفهان و میزان تردد و همچنین رابطه معناداری بین خدمات شهری شهرکرد و تعداد سفر وجود دارد. که با مدیریت و برنامه ریزی صحیح می توان تعداد سفرها را کاهش وشهر شهرکرد را به سوی پیشرفت و توسعه سوق داد.
واژگان کلیدی:
سفر روزانه ، مدیریت ، برنامه ریزی شهری ، هدفمندسازی ، شهرکرد ، اصفهان
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه…………………………………………………………………………………………………………… ۱
فصل اول
کلیات تحقیق………………………………………………………………………………………………… ۴
۱-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۴
۱-۲ طرح مسئله……………………………………………………………………………………………… ۴
۱-۳ سؤالهای اصلی پژوهش………………………………………………………………………………. ۶
۱-۴ فرضیه ها ی پژوهش…………………………………………………………………………………. ۶
۱-۵ اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………… ۶
۱-۶ سابقه انجام تحقیق ……………………………………………………………………………………. ۷
۱-۶-۱ تحقیق های انجام یافته داخلی…………………………………………………………………… ۷
۱-۶-۲ تحقیق های انجام یافته خارجی…………………………………………………………………. ۱۰
۱-۷ جنبه جدید بودن و نوآوری تحقیق………………………………………………………………… ۱۰
۱-۸ کاربردهای متصور از تحقیق…………………………………………………………………………. ۱۰
۱-۸-۱ مراجع استفاده کننده از نتیجه پایان نامه ………………………………………………………. ۱۰
۱-۹ روش انجام تحقیق…………………………………………………………………………………….. ۱۱
۱-۹-۱ روش و ابزار گرد آوری اطلاعات ……………………………………………………………… ۱۱
۱-۹-۲ روش تجزیه و تحلیل داده ها……………………………………………………………………. ۱۱
۱-۱۰ روایی و پایایی تحقیق………………………………………………………………………………. ۱۱
۱-۱۱ جامعه آماری و روش نمونه گیری……………………………………………………………….. ۱۳
۱-۱۲ مشکلات و محدودیت های تحقیق………………………………………………………………. ۱۴
فصل دوم
مبانی نظری و ادبیات موضوع……………………………………………………………………………. ۱۶
۲-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۱۶
۲-۲روش شناسی تحقیق…………………………………………………………………………………… ۱۶
۲-۲-۱ معرفی متغیرهای مورد استفاده در این پژوهش………………………………………………. ۱۶
۲-۲-۱-۱ متغیر مستقل……………………………………………………………………………………. ۱۷
۲-۲-۱-۱-۱ سفر …………………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۲-۱-۲ متغیرهای وابسته………………………………………………………………………………… ۱۸
۲-۲-۱-۲-۱ سیستم حمل و نقل…………………………………………………………………………. ۱۸
۲-۲-۱-۲-۱-۱ جنبه های حمل و نقل…………………………………………………………………. ۱۸
۲-۲-۱-۲-۱-۲ مدلهای حمل و نقل…………………………………………………………………….. ۱۹
۲-۲-۱-۲-۱-۳ طبقه بندی های حمل و نقل………………………………………………………….. ۱۹
۲-۲-۱-۲-۱-۴ حمل و نقل و ارتباطات ………………………………………………………………. ۱۹
۲-۲-۱-۲-۱-۵ حمل و نقل ، فعالیت ها و کاربری زمین……………………………………………. ۲۰
۲-۲-۱-۲-۱-۶ حمل و نقل ؛ انرژی و محیط زیست………………………………………………… ۲۰
۲-۲-۱-۲-۱-۷ مقررات قرارداد حمل و نقل …………………………………………………………. ۲۱
۲-۲-۱-۲-۱-۸ انواع حمل و نقل ………………………………………………………………………. ۲۲
۲-۲-۱-۲-۱-۸-۱ حمل و نقل زمینى یا راههاى خشکى……………………………………………. ۲۲
۲-۲-۱-۲-۱-۸-۲ حمل و نقل با راهآهن………………………………………………………………. ۲۳
۲-۲-۱-۲-۱-۸-۲-۱ مزایاى راهآهن……………………………………………………………………. ۲۴
۲-۲-۱-۲-۱-۸-۲-۲ مزایاى راهآهن از بُعد حجم کالا و تناژ بار وتعداد مسافر و نوع کالا…… ۲۴
۲-۲-۱-۲-۱-۸-۲-۳ مزایاى راهآهن از نظر عامل زمان……………………………………………… ۲۴
۲-۲-۱-۲-۱-۸-۳ حمل و نقل ترکیبی، راهی برای ارتقای شبکه های ریلی……………………. ۲۵
۲-۲-۱-۲-۱-۹ سیستم های نوین حمل و نقل در جهان……………………………………………. ۲۵
۲-۲-۱-۲-۱-۱۰ حمل و نقل عمومی…………………………………………………………………… ۲۸
۲-۲-۱-۲-۱-۱۱ حمل و نقل نیمه عمومی ……………………………………………………………. ۲۹
۲-۲-۱-۲-۲ مدیریت تقاضای سفر………………………………………………………………………. ۲۹
۲-۲-۲-۱-۱-۱ مدیریت شهری………………………………………………………………………….. ۳۱
۲-۲-۲-۱-۱-۲ مفهوم برنامه ریزی وبرنامه ریزی شهری…………………………………………… ۳۱
۲-۲-۲-۱-۱-۳ تعامل فضایی…………………………………………………………………………….. ۳۲
۲-۳ مروری بر مطالعات صورت گرفته……………………………………………………………….. ۳۴
۲-۳-۱ مقایسه انگیزه های سفر در میان دو نسل جوان و بزرگسال……………………………… ۳۴
۲-۳-۲ تخمین تابع تقاضای سفر یک شهر……………………………………………………………. ۳۵
۲-۳-۳ استفاده از بهینه سازی فازی در تعدیل مقادیر نرخ های سفر…………………………….. ۳۷
۲-۳-۴ مدل برنامه ریزی شبکه حمل و نقل اتوبوسرانی بین شهری……………………………… ۳۸
۲-۳-۵ مدل تحلیل عاملی برای انتخاب عوامل مؤثر برتقاضای سفر با اتوبوسهای بین شهری ۳۹
۲-۳-۶ میزان مخاطرات سفر با اتوبوس در یک راه اصلی بین شهری…………………………… ۴۱
۲-۳-۷ نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در کاهش تقاضای سفرهای شهری……………….. ۴۲
۲-۳-۸ میزان رضایت از سفر با مترو…………………………………………………………………… ۴۴
۲-۳-۹ مدلسازی تولید سفر …………………………………………………………………………….. ۴۵
۲-۳-۱۰ تدوین متدولوژی ارزیابی پارامترهای موثر بر تقاضای سفرها در ایران………………. ۴۷
۲-۳-۱۱ مولفه های کیفیت و کارایی حمل و نقل عمومی…………………………………………. ۴۸
۲-۳-۱۲ اهمیت حمل و نقل پایدار شهری در توسعه پایدار شهری……………………………… ۵۰
۲-۳-۱۳ حل مسائل پیش بینی توزیع سفر در شبکه های حمل ونقل با پارامترهای غیر دقیق ۵۲
۲-۳-۱۴ برنامه ریزی راهبردی توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند جاده ای کشور…… ۵۳
۲-۳-۱۵ روشهای مختلف برآورد ارزش زمان سفر…………………………………………………. ۵۵
۲-۳-۱۶ پیش بینی تولید سفرهای بین شهری………………………………………………………… ۵۹
۲-۳-۱۷ بررسی مدلهای تولید سفر…………………………………………………………………….. ۶۰
۲-۳ -۱۷ -۱ مدل PBS&J………………………………………………………………………………. 61
۲-۳-۱۷-۲ مدل رگرسیون لوژستیک…………………………………………………………………… ۶۲
۲-۳-۱۷-۳ مدل BPNN………………………………………………………………………………….. 62
۲-۳-۱۷-۴ مقایسه نتایج مدلها…………………………………………………………………………… ۶۳
۲-۳-۱۸ بررسی اثرات تکرار سفر بر میزان رضایت مسافران……………………………………… ۶۴
۲-۳-۱۹ تاثیرات حمل و نقل همگانی بر کاهش مصرف سوخت………………………………… ۶۵
۲-۳-۲۰ عوامل موثر در ایجاد حمل و نقل نامطلوب……………………………………………….. ۶۷
۲-۳-۲۰-۱ راهکارهایی جهت بهبود وضعیت توسعه حمل و نقل همگانی ……………………. ۶۷
۲-۳-۲۱ راهکارهای کاهش تقاضای سفر…………………………………………………………….. ۶۷
۲-۳-۲۱-۱ راهکارهایی که می توان برای کاهش تقاضای سفر بکار برد شامل…………………. ۶۸
۲-۳-۲۲ مناسب سازی شبکه حمل و نقل شهری و بین شهری……………………………………. ۶۹
۲-۳-۲۳ سفر و شادی ،نیاز بنیادین مردم ایران ……………………………………………………….. ۷۱
۲-۳-۲۴ ثمرات سفر………………………………………………………………………………………… ۷۴
۲-۳-۲۵ توصیه های ایمنی برای سفر با اتوبوس های بین شهری…………………………………. ۷۸
۲-۳-۲۶ توصیه هایی برای روزهای مسافرت…………………………………………………………. ۸۰
۲-۳-۲۷ کاهش سفرهای بین شهری با اتوبوس، با وجود ثبات نرخ بلیط………………………… ۸۱
۲-۳-۲۸ چرا باید سفر کنیم؟………………………………………………………………………………. ۸۲
۲-۳-۲۸-۱ نکاتی درباره سفر با خودروی شخصی ………………………………………………….. ۸۹
۲-۳-۲۸-۲ نکاتی درباره سفر با قطار و اتوبوس………………………………………………………. ۹۰
۲-۳-۲۸-۳ نکاتی درباره سفر با هواپیما………………………………………………………………… ۹۰
۲-۳-۲۹ روشهای مدیریت تقاضای سفر در حمل ونقل……………………………………………… ۹۱
۲-۳-۳۰ بررسی عوامل مؤثر بر زمان سفر در سیستم حمل ونقل………………………………….. ۹۷
۲-۳-۳۱ مدل هوشمند تقاضای سفر تحلیل الگوی مدل تقاضای سفرهای جاده ای……………. ۹۹
۲-۳-۳۲ تنگناهای سیستم حمل و نقل شهری…………………………………………………………. ۱۰۰
۲-۳-۳۳ مدیریت شهری…………………………………………………………………………………… ۱۰۳
۲-۳-۳۳-۱ مدیریت شهری در جهان معاصر…………………………………………………………… ۱۰۴
۲-۳-۳۳-۲ اهداف مدیریت شهری………………………………………………………………………. ۱۰۵
۲-۳-۳۳-۳ وظایف مدیریت شهری……………………………………………………………………… ۱۰۵
۲-۳-۳۳-۴ ضرورت برنامهریزی برای شهری سال…………………………………………………… ۱۰۸
۲-۳-۳۳-۵ ارائه مدلى براى مدیریت یکپارچه حمل و نقل………………………………………….. ۱۱۴
فصل سوم
معرفی منطقه مورد مطالعه…………………………………………………………………………………. ۱۱۶
۳-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………….. ۱۱۶
۳-۲ ویژگی های طبیعی……………………………………………………………………………………. ۱۱۶
۳-۲-۱ وضعیت توپوگرافی……………………………………………………………………………….. ۱۱۶
۳-۲-۲ فاکتورهای اقلیمی منطقه…………………………………………………………………………. ۱۱۷
۳-۲-۲-۱ ارتفاعات………………………………………………………………………………………. ۱۱۷
۳-۲-۲-۲ عرض جغرافیایی…………………………………………………………………………….. ۱۱۷
۳-۲-۲-۳ پوشش گیاهی………………………………………………………………………………… ۱۱۷
۳-۲-۲-۴ ساعات آفتابی………………………………………………………………………………… ۱۱۸
۳-۲-۲-۵ توفان، رعد و برق……………………………………………………………………………. ۱۱۸
۳-۲-۲-۶ روزهای همراه با برف و یا مخلوط برف و باران………………………………………. ۱۱۸
۳-۲-۲-۷ روزهای همراه با گرد و خاک……………………………………………………………… ۱۱۹
۳-۲-۲-۸ اقلیم شهرکرد…………………………………………………………………………………. ۱۱۹
۳-۲-۳ جهت وزش بادهای غالب…………………………………………………………………….. ۱۲۰
۳-۳ ویژگی های انسانی…………………………………………………………………………………. ۱۲۲
۳-۳-۱ تاریخچه شهرکرد………………………………………………………………………………… ۱۲۲
۳-۳-۲ امور ایمنی و ترافیک……………………………………………………………………………. ۱۲۴
۳-۳ -۳ تقسیمات سیاسی……………………………………………………………………………….. ۱۲۶
۳-۳-۴ ویژگی های اجتماعی…………………………………………………………………………… ۱۳۱
۳-۳-۴-۱ آمار جمعیتی شهرکرد……………………………………………………………………….. ۱۳۱
۳-۳-۴-۲ بعد خانوار…………………………………………………………………………………….. ۱۳۱
۳-۳-۴-۳ تحولات حجم جمعیت…………………………………………………………………….. ۱۳۳
۳-۳-۴-۴ میزان رشد جمعیت………………………………………………………………………….. ۱۳۵
۳-۳-۴-۵ پیش بینی جمعیت آینده شهرکرد…………………………………………………………. ۱۳۶
۳-۳-۴-۶ برآورد مهاجرت در شهر و شهرستان شهرکرد………………………………………….. ۱۳۸
۳-۳-۴-۷ مهاجران وارد شده…………………………………………………………………………… ۱۳۹
۳-۳-۴-۸ مبادلات مهاجرتی استان با سایر استان ها……………………………………………….. ۱۴۲
۳-۴-۴-۹ مراکز آموزشی و دانشگاهی………………………………………………………………. ۱۴۳
۳-۴ خصوصیات اقتصادی شهر……………………………………………………………………….. ۱۴۹
۳-۴-۱ بخش صنعت…………………………………………………………………………………….. ۱۴۹
۳-۴-۲ بخش معدن………………………………………………………………………………………. ۱۵۰
۳-۴-۳ کشاورزی…………………………………………………………………………………………. ۱۵۱
۳-۴-۴ دامپروری………………………………………………………………………………………….. ۱۵۱
۳-۴-۵ خدمات……………………………………………………………………………………………. ۱۵۲
۳-۴-۶ میزان و نسبت درصد جمعیت فعال در بخش های مختلف اقتصادی…………………. ۱۵۳
۳-۴-۷ جمعیت فعال از نظر اقتصادی………………………………………………………………… ۱۵۴
۳-۵ خصوصیات کالبدی شهر………………………………………………………………………….. ۱۵۷
۳-۵-۱ نحوه استفاده از اراضی…………………………………………………………………………. ۱۵۷
۳-۵-۱-۱ مسکونی……………………………………………………………………………………….. ۱۵۷
۳-۵-۱-۲ آموزشی……………………………………………………………………………………….. ۱۵۸
۳-۵-۱-۳ آموزش عالی و فنی حرفه ای……………………………………………………………… ۱۵۸
۳-۵-۱-۴ بهداشتی……………………………………………………………………………………….. ۱۵۹
۳-۵-۱-۵ درمانی…………………………………………………………………………………………. ۱۵۹
۳-۵-۱-۶ مکانهای تفریحی……………………………………………………………………………. ۱۵۹
۳-۵-۱-۷ فضای سبز شهرکرد………………………………………………………………………….. ۱۶۰
۳-۵-۱-۸ مذهبی…………………………………………………………………………………………. ۱۶۱
۳-۵-۱-۹ فرهنگی………………………………………………………………………………………… ۱۶۱
۳-۵-۱-۱۰ ورزشی………………………………………………………………………………………. ۱۶۱
۳-۵-۱-۱۱ جهانگردی و پذیرایی……………………………………………………………………… ۱۶۱
۳-۵-۱-۱۲ اداری-خدمات شهری…………………………………………………………………….. ۱۶۲
۳-۵-۱-۱۳ نظامی- ستادی……………………………………………………………………………… ۱۶۲
۳-۵-۱-۱۴ صنعتی……………………………………………………………………………………….. ۱۶۲
۳-۵-۱-۱۵ تاسیسات و تجهیزات شهری و گورستان……………………………………………… ۱۶۲
۳-۵-۲ شبکه ارتباطی شهر………………………………………………………………………………. ۱۶۳
۳-۵-۲-۱ حریم شبکه ارتباطی…………………………………………………………………………. ۱۶۴
۳-۵-۲-۲ ارتباطات منطقه………………………………………………………………………………. ۱۶۹
۳-۵-۲-۳ شیب خیابانها و نحوه دفع آبهای سطحی………………………………………………… ۱۷۲
۳-۵-۲-۴ حمل و نقل و انبارها………………………………………………………………………… ۱۷۳
۳-۵-۲-۵ سرویس حمل و نقل عمومی………………………………………………………………. ۱۷۳
۳-۵-۲-۶ حمل ونقل شهری و برون شهری………………………………………………………… ۱۷۴
۳-۵-۲-۶-۱ اتوبوس شهری……………………………………………………………………………. ۱۷۴
۳-۵-۲-۶-۲ تاکسی………………………………………………………………………………………. ۱۷۴
۳-۵-۲-۶-۳ فرودگاه ……………………………………………………………………………………. ۱۷۴
۳-۵-۲-۶-۴ پایانههاهای مسافربری……………………………………………………………………. ۱۷۴
۳-۶ معیارها و ضوابطی که باید در طرح ریزی کالبدی شهر مورد توجه قرار گیرد………….. ۱۷۶
۳-۷ نتیجه گیری…………………………………………………………………………………………… ۱۷۷
فصل چهارم
یافته های پژوهش…………………………………………………………………………………………. ۱۷۹
۴-۱ مقدمه…………………………………………………………………………………………………… ۱۷۹
۴-۲ نتایج توصیفی تحقیق……………………………………………………………………………….. ۱۷۹
۴-۲-۱ وضعیت جنسی پاسخگویان……………………………………………………………………. ۱۷۹
۴-۲-۲ وضعیت محل سکونت پاسخگویان…………………………………………………………… ۱۸۰
۴-۲-۳ وضعیت سنی پاسخگویان………………………………………………………………………. ۱۸۱
۴-۲-۴ وضعیت تحصیلات پاسخگویان………………………………………………………………. ۱۸۲
۴-۲-۵ وضعیت میانگین سفر پاسخگویان به اصفهان در هفته…………………………………….. ۱۸۴
۴-۲-۶ وضعیت بیشترین تعداد سفر در روزهای هفته از طرف پاسخگویان……………………. ۱۸۴
۴-۲-۷ وضعیت مقصد نهایی سفرپاسخگویان……………………………………………………….. ۱۸۶
۴-۲-۸ وضعیت علت سفر………………………………………………………………………………. ۱۸۶
۴-۲-۹ وضعیت نوع وسیله نقلیه مورد استفاده در سفرها از طرف پاسخگویان……………….. ۱۸۸
۴-۲-۱۰ وضعیت ناسبترین سیستم حمل و نقل پیشنهادی پاسخگویان بین دو شهر شهرکرد و اصفهان. ۱۸۹
۴-۲-۱۱ وضعیت دلیل انتخاب این نوع سیستم حمل و نقل از نظر پاسخگویان………………. ۱۹۰
۴-۲-۱۲ وضعیت نظر خواهی در مورد خدمات…………………………………………………….. ۱۹۱
۴-۲-۱۳ وضعیت نظر خواهی در مورد سیستم حمل و نقل………………………………………. ۱۹۵
۴-۳-۱ سهم استان از حمل و نقل جاده ای…………………………………………………………… ۱۹۹
۴-۳-۲ سهم شهرستان شهرکرد از سفرهای استانی(پایانه مسافربری آزادی)…………………… ۲۰۴
۴-۴ نتایج استنباطی پژوهش………………………………………………………………………………. ۲۰۶
۴-۴-۱ آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………….. ۲۰۶
۴-۴-۱-۱ وضعیت پاسخگویان از نظر گروه سنی و علت سفر…………………………………….. ۲۰۶
۴-۴-۲ آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………….. ۲۱۱
۴-۴-۳ آزمون فرضیه سوم…………………………………………………………………………………. ۲۱۵
فصل پنجم
جمع بندی، نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات…………………………………………………………….. ۲۱۷
۵-۱ جمع بندی………………………………………………………………………………………………. ۲۱۷
۵-۲ نتایج پژوهش…………………………………………………………………………………………… ۲۱۸
۵-۲-۱ نتایج توصیفی………………………………………………………………………………………. ۲۱۸
۵-۲-۲ نتایج استنباطی………………………………………………………………………………………. ۲۱۹
۵-۲-۲-۱ آزمون فرضیه اول………………………………………………………………………………. ۲۱۹
۵-۲-۲-۲ آزمون فرضیه دوم………………………………………………………………………………. ۲۱۹
۵-۲-۲-۳ آزمون فرضیه سوم……………………………………………………………………………… ۲۲۰
۵-۳ اقدامات مورد نیاز برای حل مشکلات سیستم حمل و نقل در محدوده مورد مطالعه…….. ۲۲۱
۵-۳-۱ اقدامات فرهنگی…………………………………………………………………………………… ۲۲۱
۵-۳-۲ اقدامات قانونی……………………………………………………………………………………… ۲۲۲
۵-۳-۳ اقدامات اقتصادی………………………………………………………………………………….. ۲۲۲
۵-۳-۴ اقدامات خدماتی…………………………………………………………………………………… ۲۲۲
۵-۳-۵ اقدامات اجتماعی………………………………………………………………………………….. ۲۲۳
۵-۴ ارائه پیشنهادات………………………………………………………………………………………… ۲۲۳
۵-۵ موضوعات پیشنهادی جهت کار در آینده…………………………………………………………. ۲۲۴
منابع فارسی…………………………………………………………………………………………………… ۲۲۶
منابع انگلیسی…………………………………………………………………………………………………. ۲۲۹
چکیده انگلیسی………………………………………………………………………………………………. ۲۳۰
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .