پایان نامه بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در نوجوانان دختر متوسطه
197,000 تومانفـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۱۵۰ صفحه
رشتــه : روانشناسی
بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ میباشد.
توضیحات:
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبکهای دلبستگی با هویت فردی در دانشآموزان دختر نوجوان متوسطه انجام شد. نمونه پژوهش از ۱۰۰ نفر دانشآموزان متوسطه انتخاب شد و پرسشنامه های «بازنگری شده مقیاس دلبستگی بزرگسال کولنیزورید (۱۹۹۰) (RAAS) و هویت فردی دکتر احمدی» بر روی آنها اجرا گردید. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی است و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامههایی با سوالات بسته پاسخ است. دادههای بدست آمده با استفاده از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگریسون تجزیه و تحلیل گردید و فرضیه های پژوهش مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها حکایت از آن دارد که بین سبک دلبستگی ایمن و مشکل هویت رابطه معنادار وجود ندارد (۱۸۳/۰- =r). بین سبک دلبستگی دو سو گرا و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۲۷۸/۰ =r). بین سبک دلبستگی اجتنابی و مشکل هویت رابطه معنادار مثبت وجود دارد (۳۹۶/۰ =r).
فهرست مطالب
عنوان صفحه
فصل اول
مقدمه………………………………………….. ۱
بیان مسئله …………………………………….. ۲
هدف……………………………………………. ۳
اهمیت و ضرورت موضوع مورد مطالعه ………………….. ۴
فرضیه های پژوهش ………………………………… ۵
متغیرهای پژوهش …………………………………. ۶
تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها…………………… ۶
فصل دوم
۲-۱ – مرحله نوجوانی …………………………….. ۹
۲-۲ – اهمیت مطالعه دوران بلوغ…………………….. ۹
۲-۲-۱- رشد جسمانی ……………………………… ۱۰
۲-۲-۲ رشد عقلی – ذهنی ………………………….. ۱۲
۲-۲-۳- رشد عاطفی……………………………….. ۱۳
۲-۲-۴- رشد اجتماعی……………………………… ۱۸
۲-۳- مفهوم هویت………………………………… ۲۰
۲-۴- تعریف هویت………………………………… ۲۱
۲-۵- کودک، هویت و نظریه های آن…………………… ۲۱
۲-۵-۱- نظریه روانکاوی…………………………… ۲۲
۲-۵-۲- نظریه یادگیری اجتماعی ……………………. ۲۲
۲-۵-۳- نظریه شناختی…………………………….. ۲۳
۲-۶- نوجوانی و هویت…………………………….. ۲۳
۲-۷- جنبه های ضمنی و آشکار خودآگاهی………………. ۲۶
۲-۸- هویت از دیدگاههای مختلف ……………………. ۲۷
۲-۸-۱- اریکسون…………………………………. ۲۷
۲-۸-۲- مارسیا………………………………….. ۳۱
۲-۸-۳- نقد الگوی مارسیا و اریکسون………………… ۳۷
۲-۸-۴- لوینگر………………………………….. ۳۷
۲-۸-۵- رویکرد فرآیند محوری برزونسکی………………. ۴۰
۲-۸-۶- استانلی هال……………………………… ۴۱
۲-۸-۷- اتورانک…………………………………. ۴۱
۲-۸-۸- اشپرانگر………………………………… ۴۲
۲-۸-۹- بلوز……………………………………. ۴۲
۲-۸-۱۰- والون………………………………….. ۴۳
۲-۹- شکل گیری هویت……………………………… ۴۳
۲-۱۰- عوامل موثر در شکل گیری هویت………………… ۴۷
۲-۱۱- عواملی که بر رشد هویت تاثیر می گذارند. ……… ۴۸
۲-۱۲- پایگاههای هویت……………………………. ۴۹
۲-۱۳- تعدد هویتها ……………………………… ۵۰
۲-۱۴- شخصیت و تعلقات اجتماعی ……………………. ۵۰
۲-۱۵- تحول هویت در سنین مختلف……………………. ۵۱
۲-۱۶- بحران هویت……………………………….. ۵۲
۲-۱۷- بحران هویت از دیدگاه اریکسون ………………. ۵۴
۲-۱۸- نظر روانشناسان کشور ما درباره تعریف بحران هویت.. ۵۶
۲-۱۹- اختلالات مربوط به هویت………………………. ۵۷
۲-۲۰- جنس و هویت……………………………….. ۵۸
۲-۲۱- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در خارج از کشور ۶۰
۲-۲۲- پژوهشهای انجام شده مربوط به هویت در داخل کشور… ۶۱
– دلبستگی
۲-۱- مفهوم شناسی دلبستگی ……………………….. ۶۲
۲-۲- مؤلفه های اصلی دلبستگی …………………….. ۶۵
۲-۳- خواستگاه های نظری دلبستگی…………………… ۶۶
۲-۳-۱- مبانی روان پویشی نظریه دلبستگی ……………. ۶۶
۲-۳-۲- نظریه یادگیری …………………………… ۶۷
۲-۳-۳- نظریه تحول شناختی ……………………….. ۶۸
۲-۳-۴- نظریه کردار شناسی ……………………….. ۶۹
۲-۳-۵- نظریه دلبستگی بالبی ……………………… ۷۰
۲-۴- نظریه دلبستگی تئوری بالبی ………………….. ۷۱
۲-۵- سبک های دلبستگی از دیدگاه های مختلف………….. ۷۶
۲-۶- انواع سبک های دلبستگی………………………. ۷۹
۲-۶-۱- سبک دلبستگی ایمن…………………………. ۷۹
۲-۶-۲- سبک دلبستگی نا ایمن – اجتنابی……………… ۸۰
۲-۶-۳- سبک دلبستگی نا ایمن – دوسوگرا……………… ۸۲
۲-۷- مراحل شکل گیری دلبستگی در نوزادان …………… ۸۳
۲-۸- تحول دلبستگی در نوجوانی ……………………. ۸۵
۲-۹- تداوم دلبستگی از کودکی تا نوجوانی …………… ۸۵
۲-۱۰- عوامل موثر بر ثبات دلبستگی از کودکی تا بزرگسالی ۸۷
۲-۱۱- دلبستگی و سازمان شخصیت ……………………. ۸۸
۲-۱۲- دلبستگی و آسیب شناسی روانی در دوره نوجوانی ….. ۹۱
۲-۱۲-۱- اختلال رفتارهای ضد اجتماعی ……………….. ۹۱
۲-۱۲-۲- اختلال بی اشتهایی روانی ………………….. ۹۲
۲-۱۲-۳- اختلال افسردگی…………………………… ۹۳
۲-۱۲-۴- الگوهای رفتار مرضی در دوره نوجوانی ……….. ۹۳
۲-۱۲-۵- اختلال گسستگی …………………………… ۹۴
۲-۱۳- پدیده های دلبستگی و گسستگی ………………… ۹۵
۲-۱۴- ارتباط دلبستگی، گسستگی و تاریخچه خشونت کودکی…. ۹۶
۲-۱۵- معیارهای تشخیص دلبستگی ……………………… ۱۰۱
۲-۱۶- ارتباط هویت و دلبستگی ………………………. ۱۰۲
۲-۱۷- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در خارج از کشور ۱۰۲
۲-۱۸- پژوهشهای انجام شده مربوط به دلبستگی در داخل کشور ۱۰۴
۲-۱۹- پژوهشهای انجام شده مربوط به ارتباط هویت و دلبستگی در خارج از کشور ۱۰۵
فصل سوم
۳-۱- طرح پژوهش ……………………………….. ۱۰۸
۳-۲- متغیرهای پژوهش …………………………… ۱۰۸
۳-۳- تعریف و تعیین جامعه ………………………. ۱۰۸
۳-۴- نمونه پژوهش ……………………………… ۱۰۸
۳-۵- روش نمونه گیری …………………………… ۱۰۹
۳-۶- ابزار اندازه گیری ………………………… ۱۰۹
۳-۷- روش اجرای پژوهش…………………………… ۱۱۴
۳-۸- روش آماری ……………………………….. ۱۱۵
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها ……………………….. ۱۱۷
آمار توصیفی ……………………………….. ۱۱۹
تجزیه و تحلیل دادهها در قالب فرضیه های پژوهش ….. ۱۱۹
فصل پنجم
بحث و نتیجه گیری …………………………… ۱۲۵
محدودیت های پژوهش…………………………… ۱۲۸
پیشنهادات………………………………….. ۱۲۸
ضمایم و پیوستها
منابع
فهرست جداول
۴-۱- شاخصهای توصیفی متغیرهای سبک های دلبستگی و هویت فردی….. ۱۱۷
۴-۲- هیتسوگرام دلبستگی دو سو گرا………………… ۱۱۷
۴-۳- هیتسوگرام دلبستگی نا ایمن/ اجتنابی …………. ۱۱۸
۴-۴- هیتسوگرام دلبستگی ایمن…………………….. ۱۱۸
۴-۵- هیتسوگرام هویت فردی……………………….. ۱۱۹
۴-۶- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی ایمن و هویت فردی ……………………………….. ۱۲۰
۴-۶-۱- رگریسون دلبستگی ایمن و هویت فردی………….. ۱۲۰
۴-۷- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی ……………………………… ۱۲۱
۴-۷-۱- رگریسون دلبستگی دو سو گرا و هویت فردی …….. ۱۲۱
۴-۸- نتایج آزمون همبستگی پیرسون بین متغیرهای دلبستگی اجتنابی و هویت فردی …………………………….. ۱۲۲
۴-۸-۱- رگریسون دلبستگی اجتنابی و هویت فردی ………. ۱۲۲
۴-۹- ضریب همبستگی بین سبکهای دلبستگی و هویت فردی …. ۱۲۳
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .