انتخاب و سفارش محصول
پرداخت آنلاین وجه محصول
دانلود محصول در همان لحظه
شرايط و قوانين فروشگاه

شرايط و قوانين فروشگاه

  • محصول مورد نظر خود را انتخاب کرده ، با کلیک بر روی هر محصول میتوانید مشخصات آن را بخوانید .
  • بعد از انتخاب محصول خود ، مي توانید با زدن دکمه " پرداخت آنلاين " محصول مورد نظر را خريداري كنيد.
  • محصول به صورت فایل می باشد و پس از پرداخت موفق توسط شما بلافاصله قابلیت دانلود دارد.
  • بعد از پرداخت آنلاين موفق لینک دانلود محصول به نشانی ایمیل شما ارسال می گردد .
  • برای پشتیبانی آنلاین و پرسش و پاسخ با در ارتباط باشید.
  • عزیزانی که بعد از دانلود مشکل باز نشدن فایل را دارند لطفا آموزش قسمت را مشاهده و اجرا کنند.

پایان نامه اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

99000 تومان
پایان نامه اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش‌آموزان مبتلا به نارسا خوانی تحولی

فـرمت: DOC
تعداد صفحات: ۲۸۰ صفحه
رشتــه : روانشناسی – علوم تربیتی

بصورت کامل ، مرتب ، قابل ویرایش و آماده چاپ  میباشد.

توضیحات:

 

 

 

چکیده

در پژوهش حاضر، اثرات درمان نوروسایکولوژی در کارآمدی خواندن دانش آموزان مبتلا به نارساخوانی تحولی مورد بررسی قرار گرفت. به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد ۱۶۵ نفر از دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی در مقطع ابتدایی از پایه های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد ۶۰ دانش آموز پس از اجرای آزمونهای تشخیصی ( از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک ) به صورت هدفمند برگزیده شدند. سپس، آزمودنیهای نارساخوان بر مبنای مقیاس طبقه بندی بیکر، درچهارگروه آزمایشی وگواه نوع L/p ( تعداد هر گروه ۱۵ نفر ) به صورت تصادفی جایگزین شدند. پس از اجرای پیش آزمون در هر دو گروه، گروههای آزمایشی نوع L/p به مدت ۲۰ جلسه، تحت درمان شیوه های نوروسایکولوژی (HSS ) قرار گرفتند. اما گروههای گواه نوع L/p، هیچگونه روش درمانی را دریافت نکردند. پس از آن، در هر دو گروه آزمایشی و گواه، پس آزمون ( بلافاصله پس از اتمام درمان ) و آزمون پی گیری ( پس از گذشت ۴ ماه ) به اجرا درآمد. در پایان داده های بدست آمده با روش آماری تحلیل واریانس آمیخته، تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر و آزمونt وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهشی حاکی از آن بود که اولاً مداخله های نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر سبب افزایش میزان دقت و درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L گردید. همچنین این شیوه ها موجب افزایش میزان درک وسرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p گردید. ثانیاً، کاربرد این شیوه های درمانی موجب پایداری اثرات درمان ( پس از گذشت ۴ ماه ) در این گروه از کودکان شد.

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان ……………………………………………………………………………………… صفحه

فصل اول: مقدمه ……………………………………………………………………………….. ۲

۱ـ بیان مسأله ………………………………………………………………………….. ۶

۲ـ اهمیت و ضرورت مسأله …………………………………………………….. ۱۳

۳ـ اهداف، سوالها و فرضیه های پژوهش…………………………………… ۱۵

۴ـ متغیرها و تعریف نظری و عملیاتی آنها………………………………….. ۱۸

خلاصه ………………………………………………………………………………….. ۲۰

فصل دوم: مروری بر پیشینه تحقیقات

بخش اول: مبانی نظری ………………………………………………………….. ۲۲

۱ـ تعریف اختلالهای یادگیری …………………………………………………… ۲۲

۲ـ سیر تحول تاریخی اختلالهای یادگیری ………………………………….. ۳۰

۱) دوره بنیانگذاری: تحقیقات نخستین درباره مغز ………………………………………… ۳۰

۲) دوره انتقالی: مطالعه بالینی کودکان ………………………………………………………….. ۳۳

۳) دوره یکپارچگی: رشد سریع برنامه های مدارس ………………………………………. ۴۳

۴) دوره معاصر (از سال ۱۹۸۰ تا کنون) ……………………………………………………….. ۴۴

۳ـ طبقه بندی اختلالهای ویژه یادگیری بر مبنای DSM-IV-IR……….. 44

۱) اختلال خواندن ……………………………………………………………………………………………. ۴۵

۲) اختلال در ریاضیات …………………………………………………………………………………… ۴۶

۳) اختلال بیان نوشتاری ………………………………………………………………………………… ۴۸

۴) اختلال یادگیری که به گونه دیگر مشخص نشده است (NOS)…………………….. 49

۴ـ تعریف خواندن …………………………………………………………………… ۵۰

۵ـ تحول خواندن …………………………………………………………………….. ۵۵

۶ـ مدل های خواندن ……………………………………………………………….. ۵۶

۱) مدل پایین ـ بالا و مدل بالا ـ پایین …………………………………………………………….. ۵۶

۲) مدل تعاملی جبرانی…………………………………………………………………………………….. ۵۷

۳) مدل پیوندگرایی………………………………………………………………………………………….. ۵۹

۴) مدل آوایی…………………………………………………………………………………………………… ۶۱

۵) مدل ببین و بگو …………………………………………………………………………………………. ۶۳

۶) مدل تعادل خواندن بیکر …………………………………………………………………………….. ۶۳

۷ـ نارساخوانی………………………………………………………………………… ۷۰

۱) تعریف نارساخوانی…………………………………………………………………………………….. ۷۰

۲) نشانه های بالینی نارساخوانی …………………………………………………………………… ۷۵

۳) اختلالهای همراه با نارساخوانی………………………………………………………………….. ۸۱

الف ـ اختلالهای جانبی شدن ………………………………………………………………….. ۸۱

ب ـ اختلالهای سازمان یافتگی فضایی ـ زمانی ……………………………………… ۸۲

ج ـ نابهنجاری حرکات چشم ها ………………………………………………………………. ۸۳

د ـ تأخیر زبان گفتاری …………………………………………………………………………… ۸۵

هـ ـ اختلالهای ادراکی …………………………………………………………………………….. ۸۶

و ـ اختلال حافظه کوتاه مدت …………………………………………………………………. ۸۷

ز ـ اختلال نارسایی توجه (ADD) و ADHD…………………………………………….. 88

ح ـ اختلالهای رفتاری …………………………………………………………………………….. ۹۱

۴) شیوع نارساخوانی………………………………………………………………………………………. ۹۴

۵) تاریخچه نارساخوانی………………………………………………………………………………….. ۹۵

۶) سبب شناسی نارساخوانی …………………………………………………………………………. ۹۹

الف ـ عوامل ژنتیکی …………………………………………………………………………….. ۱۰۰

ب ـ عوامل عصب شناختی …………………………………………………………………… ۱۰۳

ج ـ تقارن نیمکره های مغزی ……………………………………………………………….. ۱۰۷

د ـ غلبه طرفی مغز ………………………………………………………………………………. ۱۱۱

هـ ـ عوامل حرکتی ………………………………………………………………………………. ۱۱۴

و ـ عوامل شناختی ………………………………………………………………………………. ۱۱۵

ز ـ عوامل رفتاری ………………………………………………………………………………… ۱۱۸

ح ـ عوامل محیطی ……………………………………………………………………………….. ۱۲۱

ط ـ عوامل عاطفی ………………………………………………………………………………… ۱۲۲

۸ـ دیدگاه های مختلف در مورد نارساخوانی …………………………… ۱۲۴

۹ـ نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………………………… ۱۲۴

۱۰ـ طبقه بندی نارساخوانی از دیدگاه نوروسایکولوژی ……………. ۱۳۱

الف ـ نارساخوانی اکتسابی …………………………………………………………………………. ۱۳۱

ب ـ نارساخوانی تحولی ………………………………………………………………………………. ۱۴۰

۱۱ـ فرآیند شکل گیری مدل تعادل خواندن از دیدگاه بیکر …………. ۱۴۸

۱۲ـ عملکرد نیمکره های مغزی از دیدگاه بیکر …………………………. ۱۵۴

۱۳ـ طبقه بندی نارساخوانی تحولی از دیدگاه بیکر ……………………. ۱۵۶

۱) نارساخوانی نوع L (زبان شناختی) ………………………………………………………….. ۱۵۶

۲) نارساخوانی نوع P (ادراکی) …………………………………………………………………….. ۱۵۶

۱۴ـ بررسی اعتبار طبقه بندی نارساخوانی نوع P/L…………………… 158

۱۵ـسبب شناسی نارساخوانی تحولی نوع P/L…………………………… 162

۱۶ـ شیوه های درمانی نوروسایکولوژی از دیدگاه بیکر ……………. ۱۶۴

بخش دوم: یافته های پژوهشی …………………………………………….. ۱۶۸

خلاصه ……………………………………………………………………………….. ۱۸۰

فصل سوم: روش تحقیق

۱ـ طرح تحقیق ………………………………………………………………………. ۱۸۴

۲ـ روشهای آماری ……………………………………………………………….. ۱۸۵

۳ـ تعریف جامعه آماری و ویژگیهای آن …………………………………. ۱۸۶

۴ـ روش نمونه گیری و حجم نمونه ………………………………………… ۱۸۷

۵ـ ابزارهای پژوهشی ……………………………………………………………. ۱۸۸

۱) آزمون وکسلر کودکان ……………………………………………………………………………. ۱۸۸

۲) آزمون اختلال خواندن ……………………………………………………………………………… ۱۸۸

۳) آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک اقتباس شده از پرسشنامه   علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV………………………………………………………………………………………………………… 199

۴) جعبه آموزشی لامسه ای ………………………………………………………………………… ۲۰۳

۵) برنامه نرم افزاری HEMSTIM…………………………………………………………………. 206

۶ـ فرآیند تشخیص و روش اجرا …………………………………………….. ۲۰۹

۷ـ فرآیند طبقه بندی دانش آموزان نارساخوان براساس مدل تعادل خواندن بیکر     ۲۱۱

۸ـ فرآیند اجرای شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر مبنای مدل تعادل خواندن بیکر …………………………………………………………………………………………… ۲۱۲

۱) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کانال دیداری (HSS-VIS)……………………… 212

۲) تحریک خاص نیمکره ها از طریق کامال لامسه ای (HSS-tac)………………….. 221

خلاصه ……………………………………………………………………………….. ۲۲۷

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

۱ـ ارائه نتایج کمی ………………………………………………………………… ۲۲۹

الف: توصیف داده ها …………………………………………………………….. ۲۲۹

ب ـ تحلیل داده ها …………………………………………………………………. ۲۳۴

ـ تحلیل واریانس آمیخته (۳۲)……………………………………………….. ۲۳۴

فرضیه اول: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی بر میزان دقت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع L: ……………….. 235

فرضیه دوم: الف) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعL ……………… 241

فرضیه دوم: ب) نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان درک خواندن دانش آموزان نارساخوان نوعP………………. 246

فرضیه سوم: نتایج آزمون آماری برای بررسی اثر شیوه های درمانی نوروسایکولوژی برمیزان سرعت خواندن دانش آموزان نارساخوان نوع p…………… 252

خلاصه ……………………………………………………………………………….. ۲۵۸

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

۱ـ بحث و تحلیل درباره یافته ها …………………………………………….. ۲۶۰

۲ـ محدودیتها ……………………………………………………………………….. ۲۷۰

۳ـ پیشنهادات ……………………………………………………………………….. ۲۷۱

۴ـ کاربردهای آموزشی و پرورشی ………………………………………… ۲۷۲

منابع

۱) منابع فارسی…………………………………………………………………….. ۲۷۴

۲) منابع انگلیسی …………………………………………………………………… ۲۷۶

 

ضمائم:

۱ـ آزمون وکسلر کودکان

۲ـ فرم تاریخچه موردی

۳ـ آزمون اختلال خواندن

۴ـ آزمون اختلال سلوک و ADHD اقتباس شده از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) براساس DSM-IV

 

 

فهرست جدول ها و نمودارها

جدول ها

عنوان……………………………………………………………………………… صفحه

جدول ۱: مشخصات گروههای آزمایشی و گواه نوع L………………. 229

جدول ۲: مشخصات گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………. 229

جدول ۳: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه خطای خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L……………………….. 230

جدول ۴: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع L……………………….. 231

جدول ۵: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون اختلال خواندن (مولفه درک خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع P……………………….. 232

جدول ۶: میانگین و انحراف معیار حاصله از اجرای آزمون و اختلال خواندن (مولفه سرعت خواندن) برای گروههای آزمایشی و گواه نوع P……………………….. 233

جدول ۷: نتایج تحلیل واریانس آمیخته برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات خطای خواندن نوع L……………………………………………………………………….. 235

جدول ۸: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون در نمرات خطای خواندن گروه آزمایشی و گواه نوع L………………………………………. 238

جدول ۹: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه خطای خواندن)……………………………………………………………………… ۲۴۰

جدول ۱۰: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (۳۲) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک مطلب گروههای آزمایشی و گواه نوع L…………………………… 241

جدول ۱۱: خلاصه نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک مطلب گروههای آزمایشی و گواه نوع L…………………………… 244

جدول ۱۲: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع L)………………………………………………….. 245

جدول ۱۳: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (۳۲) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………………… 247

جدول ۱۴: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر درک خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………………………… 249

جدول ۱۵: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه درک خواندن ـ نوع P) …………………………………………………. 251

جدول ۱۶: نتایج تحلیل واریانس آمیخته (۳۲) برای بررسی اثرات گروه و آزمون در نمرات سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P……………………… 252

جدول ۱۷: نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری مکرر برای بررسی اثرات آزمون بر سرعت خواندن گروههای آزمایشی و گواه نوع P………………………………… 255

جدول ۱۸: نتایج آزمون آماری t وابسته برای مقایسه چندگانه میانگین های عامل آزمون (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P). ……………………………………………… 257

 

نمودارها

۱ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه خطای خواندن ـ نوع L)……. 237

۲ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه درک خواندن ـ نوع L)……… 242

۳ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه درک خواندن ـ نوع P)……… 248

۴ـ نمودار اثر متقابل آزمون و گروه: (مولفه سرعت خواندن ـ نوع P)…… 253

 

 

 

» ايميل خود را صحيح وارد كنيد. بعد از پرداخت موفق ، لينك دانلود به ايميل شما ارسال خواهد شد .
» بعد از درج ايميل بر روي گزينه "خريد آنلاين محصول" كليك كنيد تا به صفحه پرداخت آنلاين منتقل شويد .
» درج شماره تلفن همراه در مواقع لزوم فرآیند پیگیری خرید را ساده تر می کند .





ارسال نظر برای این مطلب

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده

اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر ارسال می‌کنید.

لامپ رشد گیاه | بازار ال ای دی